Mallar

måndag 16 september 2013

Det är måndag morgon…

… och mitt huvud känns så tungt… Nää! Det är ju faktiskt inte alls sant. Livet är så mycket på topp som det kan vara på en måndag. Inte helt perfekt, men inte helt galet heller ;-) Fast det är ju knappast min känslomässiga status det här inlägget ska handla om. Näpp! För så här var det:
I fredags kväll lade jag ut en statusuppdatering på FB om att jag tänkte ägna helgen åt lite välbehövlig terapi. Det vill säga scrapterapi ;-) En av mina vänner, tillika kollega, såg detta och bad då om ett kort till en artonåring. YES! Var min tanke då. Jag erbjöd henne att välja ett av alla de jag redan har men att jag även hinner fixa något speciellt under helgen. Sagt och gjort. Efter lite funderingar kom jag fram till att jag ville göra en hatt. Efter lite googlande hittade jag en modell här hos BellaMio som jag kände skulle kunna funka. Det var bara att sätta igång ;-) Efter en himlans massa pill så fick jag till den här hatten:

Jag har använt svart CS och mönsterpapper från Prima, "Lyric". Min hatt blev högre än Bella Mios men det har sina skäl vilket jag besvarar längre ner ;-)
Bildbomb:

Siffrorna har jag klippt ut ur kartong från ett flingpaket. Inte så snyggt så här krävdes lite åtgärder ;-) Först målade jag dem med vit gesso. Sedan fick de sig en dusch av svart mist, chalkboard från Tattered Angels, som jag inte hade tid att vänta på att det torkade. Därför torkade jag snabbt av med hushållspapper och sedan öste jag på lite embossingpulver, clear, från Ranger. Upp till spisen för att värma på alltihop, ja jag saknar embossingfön :-( Sedan bar det av ner källaren igen för att lägga mina nu mycket böjda siffror i press för att få de lite mer platta. Lite bling, från ICA Maxi, senare var det bara att sätta fast dem på hatten. Upptäcker till min fasa under fotograferingen av hatten att baksidan av siffrorna var allt annat än snygg. Hade totalt glömt av att göra något åt denna så det var bara att försöka pilla loss allt utan att paja hela hatten. Det gick vägen och numer är de klädda med aprikosrosa CS på baksidan, fast det syns ju inte på fotot.
Lite fjärilar hittade hit. De är stansade med en MS- stans ur aprikosrosa CS. Lite fascetterade svarta rhinestones i mitten för att markera kroppen. En svart rosett i prickigt organzaband pryder kanten.
Så här blev det på toppen. Stämpeln "Bara till dig" kommer från Rox Stamps och jag har stämplat med svart färg på vit vellum. Sedan klippte jag till en vimpel av hela härligheten som fick lite svart Distress Ink på kanterna. I mitten en cirkel, stansad med en die från Crafters Too, i mönsterpappret från Prima. Runt cirkeln en svart pärlfloss. Rosenblad från ICA Maxi, rosorna från Strömstads Scrapbooking och den svarta blomman från Panduro. På brättet finns aprikosrosa liljor från Magnolia och fler aprikosrosa rosor från Strömstads Scrapbooking. Men även svarta minirosor från Panduro och ännu en svart blomma från samma ställe. Fotot av dessa blommorna blev så dåligt så det gick inte att använda och tiden räcker inte för att fota om allt. Sorry :D
Locket går att lyfta av. Väldigt lämpligt med tanke på att beställaren ville ha något att lägga presenten i. Därför blev min variant av hatten lite högre.
En födelsedagshälsning kan ju vara lite trevligt i ett kort. Därför är hattens botten öppningsbar :D
Så här ser det då ut då kortet är helt uppslaget. Mönsterpappren kommer från Prima, "Lyric" och textstämpeln från Rox Stamps.
Pricken över I:t blir en cellofanförpackning. Inte helt lätt att fixa eftersom cellofanet verkar leva sitt alldeles egna liv ;-) Men efter en massa svordomar och tejpbitar var hela härligheten på plats. Ska nog försöka hitta färdiga cellofanpåsar som rymmer större projekt än kort. Börjar bli rejält trött på att försöka knåpa ihop egna påsar.
Själv är jag jättenöjd! Tycker det är perfekt till en artonårig tjej. Hoppas även kollegan blir nöjd. Jag har hunnit med lite fler kort under helgen, men de hann jag förpacka i cellofanpåsar snabbt som ögat och jag orkar inte göra om alltihop igen. En del saker som jag gör tenderar att bli lite för stora och då blir cellofanåsen lite för trång och det blir väldigt jobbigt att försöka pilla ner korten i påsen :-|
Dags att susa iväg till jobbet. Ha en fantastisk måndag på er allihop!

Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar