Mallar

onsdag 23 januari 2019

Kort med Primas underbara papper

Hej på er därute!
Det är ju ett litet tag sedan sist, men ibland måste jobb gå före nöjen. Just nu har det varit, och det kommer fortsätta vara, mycket på jobbet. Jag har fått den stora äran att utbilda mina kolleger inom IKT, vilket är jätteroligt men kräver lite mer planeringstid än annars. Dessutom är det alltid möten och mycket förberedelser inom skolans värld och eftersom jag valt mitt yrke alldeles själv är det bara att gilla läget och göra det som måste göras. Jag har väl i och för sig inte valt alla möten, men jag var högst medveten om att de fanns när jag som 39- åring bestämde mig för att plugga till lärare så det är ju inget att gnälla om även om jag tycker det roligaste är att vara i klassen och med eleverna. Då kommer mötena med på köpet liksom. Med tanke på att jag inte alltid kan sitta ner och pyssla så är det extra tillfredsställande att få en liten stund över och kunna smita in i mitt lilla pysselrum. Jag har ju faktiskt förmånen att få ha ett helt rum helt för mig själv där jag kan få stöka runt hur mycket som helst med mina olika projekt 😃 Så i söndags fick jag äntligen lite tid över och började klura på lite kortidéer och fick till några bra- att- ha- kort. Jag bestämde mig även för att visa vad jag använt och hur jag gjort, men det är absolut ingen avancerad tutorial utan väldigt enkelt. Jag tror nog att vem som helst kan klara av att göra dessa kort utan något som helst problem. Så här blev de färdiga korten:

En lite närmare titt på varje kort:
Här har jag använt mönsterpapper från kollektionen Georgia Blues, "Midnight Blues", från Prima. Chipboardfjärilen kommer från Scrapiniec medan rosorna kommer från mina egna gömmor. Stämpeln, som återfinns på alla korten, kommer från Lazer Design och den fina dien kommer från Prima även den. 

På det här kortet vände jag designen åt andra hållet, men i övrigt är det samma upplägg. Även dessa papper kommer från Prima, Flirty Fleur, "Little Notes". Den stora rosen kommer från samma kollektion medan övriga blommor fanns i gömmorna. Fjädern i chipboard kommer från Scrapiniec även den. Älskar chipboarddekorationer 😍

Sist i raden kommer ett kort med papper från kollektionen Amelia Rose och här valde jag "Dark Florals". Den stora rosen kommer även den från Prima, men jag har ingen aning om från vilken pappersserie för den har jag haft länge. Här valde jag bort att dekorera cirkeln i mitten för jag ville att fågeln skulle synas tydligt. I övrigt ser det likadant ut som det första ovanför. 
En liten närmare titt på dekorationerna.

En del av dekorationerna och pappren jag har här hemma är väldigt gamla. Jag har oerhört svårt att skiljas från en del och det gör nästan fysiskt ont att skära i pappren eller limma på en blomma som jag gärna skulle vilja ha på ett kort till mig själv. Vet inte om det är något typiskt för oss scrapnördar, men oavsett så har jag hunnit samla på mig en himla massa papper, blommor och andra dekorationer så nu har jag bestämt att jag inte får köpa något nytt bara för att det är så fint innan jag använt åtminstone hälften av allt "skräp" jag har hemma. Enda gången jag får handla något är om jag får en beställning med väldigt specifika önskemål om något som jag inte har hemma. Och cardstock så klart. Annars går det inte att göra så mycket av mina specialkort så där är jag inte lika hård.

Det här behöver du:
Kortbas (CS, här Linen från CraftEmotions i nyansen offwhite)
Min kortbas är 4" x 6" (4" x 12" som bigas vid 6"), men du använder den storlek du gillar bäst.
2 st utstansade doilies där den ena är delad på hälften. Min die kommer från Prima och har några år på nacken. Jag tror att vilken doilie som helst funkar så länge den är proportionerlig i förhållande till kortets storlek.



En tillskuren bit mönsterpapper. Min mäter 3¾ " x 5¾". Jag tycker det är snyggt med en liten kant runt om, men det är en smaksak. Gör kanten så smal eller bred du vill eller skippa den helt och skär mönsterpappret lika stort som kortbasen (4" x 6")
Du behöver dessutom en utstansad cirkel som täcker mitten av den hela doilien. Den här dien kommer från Rox Stamps.



Dessutom har jag använt lite foamtejp...

... flytande lim, men det går självklart bra med dubbelhäftande tejp eller vad just du föredrar ...

... och lite blandade dekorationer: blommor, chipboardfigurer, hampasnöre och lite stansade blad. 
Så här gjorde jag:
Först limmade jag på mitt mönsterpapper på framsidan. Vill man distressa kanterna för att undvika att den vita papperskärnan syns så gör man det innan man limmar på mönsterpappret.

Sedan limmade jag på den mönstrade cirkeln i mitten av den hela doilien och därefter satte jag foamtejp på baksidan för att höja upp det lite från själva kortet.

Dags att limma på de halva doiliesarna. Jag valde att sätta en längs nedre långsidan och en längs den övre, men självklart gör du som du vill och sätter den så som du önskar.

Till sist satte jag den hela doilien i mitten mellan de båda halva. Dags för det roligaste - dekorera, men det glömde jag så klart att fota.
Efter att jag gjort det första så gick de andra två av bara farten. Ibland får jag värka fram ett kort och ibland blir det nästan serietillverkning. Den här typen av kort är väldigt bra att ha eftersom jag ofta får frågan om jag har något kort klart. Jag brukar ha en liten låda med kort stående på jobbet så kan kolleger bara ta något om de vill och betalar via swish. Väldigt smidigt, men då gäller det att där finns lite blandad kompott i. Innan jul var kompotten ganska så tunn så då tog jag hem lådan för påfyllning med resultatet att den nu har blivit ståendes här hemma. Jag är ingen vidare bra försäljare precis 😉 Nu har jag i alla fall lyckats skrapa ihop några olika kort så nu är det kanske dags att den får åka tillbaka till jobbet igen.
Paketerade och klara för försäljning.

Så här gör jag när jag packar ner korten i cellofanpåsen. Då behöver kunden inte öppna påsen för att se hur kortet ser ut på insidan (jag dekorerar väldigt sällan insidan med någonting) och jag kan själv ha koll på vad jag har i lådan utan att behöva gå igenom varenda kort för att hitta just det jag vill ha tag i. Dessutom slipper jag sitta och klistra små miniprislappar på påsarna. Här blir det allt- i- ett. Både billigare och mer praktiskt 😃 Men jag skäms fortfarande oerhört mycket för att ta betalt för mitt pyssel, även om jag inser att jag inte kan skänka bort korten eftersom materialet är allt annat än gratis. 
Då är jag klar för idag och tänker avsluta kvällen framför TV:n. Maken sitter redan och gråter framför Sofias Änglar så jag får väl försöka liva upp honom lite 😉 Ha en fortsatt go' kväll så hörs vi när vi hörs.
Kram
Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar