Mallar

söndag 6 januari 2019

Nya papper och dies gör mig kreativ

Ofta får jag inte gjort särskilt mycket alls i mitt pysselrum, men ibland är jag väldigt produktiv. Så har det varit i helgen. Bland annat för att maken har jobbat idag, men framför allt för att jag beställde hem några dies från Wish för ett tag sedan och jag har haft en idé i huvudet hur jag ska göra. Hittade dessutom de mest perfekta pappren från Prima så nu äntligen fick jag tummen ur och gjorde korten. Diesen kommer som sagt från Wish, vilket man knappt vågar säga, och de var väl egentligen inte särskilt billiga när man lade på frakten, men jag gillade dem och därför köpte jag dem. Jag bläddrar runt bland alla produkterna på Wish och blir alldeles vimmelkantig. Det gäller att ha koll för samma vara har olika priser beroende på butik/leverantör och ska jag nu beställa vill jag ju inte betala mer än nödvändigt för grejerna. Oavsett så brukar jag egentligen bara beställa sådana saker jag inte hittar i butikerna här hemma, som de här diesen exempelvis. De har jag inte hittat i någon butik och då tycker jag det känns okej att köpa dem. Kvaliteten är kanske sämre, men det är inget jag märkt av än så länge i alla fall. Nåja! Så här ser de ut:


 Det är kanske lite svårt att se hur de ska se ut när man använt dem, men så här var min idé när jag köpte dem:


 Som jag skrev innan så hade jag en idé om hur jag vill göra och när jag väl hittade Primas helt underbara pappersserier så var jag bara tvungen att sätta igång. Det första kortet jag gjorde är det där det står Hello. Till det kortet använde jag "Flirty Fleur" Collection. Så här ser kortet ut monterat och klart:

Här har jag använt Birds of a Feather, blommor från samma kollektion, olika stansade blad från bl a Magnolia och Marianne Designs. Chipboarden tror jag kommer från Scrapiniec och fjärilen kommer från Petaloo. Det mintgröna pappret är bling CS i nyansen "shimmer".
Jag kan lätt gå bananas över papper och skulle gladeligen kunna beställa hur många som helst, men det har jag tyvärr inte ekonomi till så jag begränsade mig till några av de pappren jag kände att jag kunde använda även till mindre kort. Här kommer lite detaljbilder:

Pappret bakom stämpeln heter Little Notes och stämpeln kommer Lazer Design.




Nästa kort är ljusare och ser ut så här:

Här har jag använt mig av "Georgia Blues" Collection, närmare bestämt Midnight Blues, The Watermark (fram och baksida) samt Memory Lane. Även här har jag blommor från kollektionen, fast den lilla minirosen hade jag i mina gömmor. Bladen är stansade i både vitt CS och guldglitterpapper. Dessutom hittade jag en liten spets och pärltråd i gömmorna. Texten, THANK YOU, stansade jag också ut i det guldglittriga pappret. Bilderna gör inte glittret riktig rättvisa. Det glittrar något enormt. 
Lite fler detaljer:

Kommer tyvärr inte ihåg var stämpel kommer ifrån, men det skulle kunna vara Rox Stamps.



Det tredje kortet fick bli ett grattiskort, men jag valde en stämpel som kan vara grattis till många saker och inte bara födelsedag. Celebrate kan ju faktiskt betyda att man firar olika saker. Till detta kortet använde jag "Midnight Garden" Collection:

Pappren jag använt här heter Feather Collector och Midnight Garden. Här finns bara blommor från mina egna gömmor och bladen har jag stansat ut med dies från Marianne Designs, Magnolia och Memory Box. Texten, Celebrate, och några av bladen är stansade i ett roséguldfärgat papper från Bazzil Baxics. Fjärilen kommer också från Prima, men från kollektionen "Amelia Rose".
Lite fler bilder:


Den här stämpeln har jag haft sedan jag började med den här hobbyn så nu minns jag inte var den kommer ifrån

Ooops! Har visst glömt skriva dit mitt namn 😬
Och så här ser de ut tillsammans allihop:


Den uppmärksamme ser ju att här är fyra kort och det stämmer. Jag kände inte att min papper från Prima passade in på mitt sista kort, men så har vi snart födelsedagar till makens systerdöttrar som är i den där åldern då man älskar enhörningar. Om det nu finns någon sådan specifik ålder 😉 Även  enhörningsdiesen kommer från Wish och ser ut så här:


Eftersom enhörningar ofta framställs ihop med regnbågar så hade jag, enligt mig själv i alla fall, de mest perfekta pappren hemma i gömmorna, nämligen "Fairy Tales" från Doodlebug Designs:


Pappren var ju redan översållade med enhörningar men jag bestämde mig för att det behövdes en till och då blev det så här:

Även här har jag stansat ut texten i glitterpapper. Blomman och dess mitt hittade jag i gömmorna och jag kan lugnt säga att de är säkert minst tio år gamla. Inget slöseri här inte. Risken är stor att jag kommer med i TV- programmet Hoarders 😨😉 Alla detaljerna till enhörningen är stansade med hjälp av massa restbitar, som bara ligger och dräller i drivor överallt. 
Så här ser det ut på in- och baksidan:



Nu är jag färdig. Både bildligt och bokstavligt 😉 Skämt åsido, men det är ju ändå måndag imorgon och tre fjärdedelar av hemmavarande familjen ska jobba imorgon, vilket innebär tidig uppgång, så det är viktigt att komma i säng i tid så alla får den sömn de förtjänar och behöver. Själv är jag kvällsmänniska, men då maken och ena sonen ska upp redan innan fem på morgonen medan jag kan ligga kvar och gotta mig ända till halv sex så får jag visa åtminstone lite hänsyn och lägga mig någorlunda tidigt. Även jag mår gott av det så jag ska inte klaga, men ibland är jag som mest kreativ när det är dags att hoppa i säng och då har jag svårt att släppa det jag pysslar med. Det kan vara dumt att avbryta också för den delen eftersom mina tankar fortfarande är upptagna med det jag pysslade med och då blir nattsömnen störd och jag har svårt att sova. Ska jag göra klart eller gå och lägga mig? Svåra frågor, men idag väljer jag att lägga mig så blir maken nöjd. 
Ha det gott!
Kram 
Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar