Mallar

torsdag 3 januari 2019

Nytt år, nya möjligheter!

Tjo, ho!
Då var jag här igen och det känns helt fantastiskt att ha hittat lusten att skapa och även vilja visa andra vad jag gjort. Skapat har jag gjort innan också, men mest för mig själv eller på beställning för andra och det jag gör på beställning har jag sällan tid att fota över huvud taget. De är klara typ samma dag de ska levereras och då är det så gott som på sekunden det hinner bli klart ;-) Att göra kort har varit som min terapi när livet varit lite tufft och det är det väl i viss mån fortfarande, men nu är det lika mycket för att jag mår bra och livet leker som jag vill skapa. En klar förbättring och det känns som 2019 kommer bli ett möjligheternas år.

Men nog om detta nu. Jag har ju äntligen tagit mig lite tid att både fota mina kort, dock inte de jag trodde från början, och dessutom lagt lite energi på att visa hur jag gjort. Som om inte det vore nog, jag har till och med gjort en alldeles egen mall, som jag delar med mig av för den som vill göra ett alldeles eget nappflaskkort men inte har en mall eller orkar göra en själv. Det enda jag inte är helt nöjd med är storleken. Kortet mäter 6¼” X 8”, vilket gör att det inte funkar med de kuvert jag har hemma. Får fundera på om jag ska beställa längre kuvert eller om jag ska tillverka egna. Nåväl, så här blev mina babykort i form av nappflaskor:




Jag är faktiskt riktigt nöjd med hur korten blev och det beror nog mycket på de väldigt fina pappren från First Edition inhandlade på Pysseltagen.
Det här för pojkar (https://www.pysseltagen.se/papper/paper-pads-paper-kit/first-edition-its-a-boy-8x8-paper-pad-48-ark) ...
... och det här för flickor (https://www.pysseltagen.se/papper/paper-pads-paper-kit/first-edition-its-a-girl-8x8-paper-pad-48-ark).
Pappren är helt ljuvliga och inbjuder verkligen till skapande :-) Lite fler bilder på korten och sedan lite om hur jag gjort.




Som jag skrev innan så har jag gjort mallen själv och så här ser den ut:
Mallen är uppritad på ett A4- papper så förhoppningsvis ska ni kunna använda den på något sätt. Orkade inte koppla in scannern så jag valde att fota mallen istället, men funkar det inte och någon vill ha den så får ni hojta så scannar jag in den istället. Då borde det funka.
Den är absolut inte perfekt på något sätt, men den funkade i alla fall för mig. Från början hade jag bara själva flaskan, nappen och "skruvringen", men så insåg jag att flaskan skulle bli väldigt mycket snyggare med mönsterpapper på så då fick jag ju göra fler "delar". Självklart kan man göra flaskan direkt med enbart mönsterpapper, men jag ville ha en kortstomme att bygga vidare på och då valde jag att göra flaskan i CS och sedan använda mönsterpapprena från First Edition. Nu kommer en bildbomb på hur jag gått tillväga när jag skapat mina kort:
Först ritade jag av mallen för själva flaskan på dubbelvikt CS. Det är lite knixigt att klippa ut och få det snyggt när pappren blir så tjocka, men det går hyfsat. Jag brukar sätta fast pappersklämmor för att hålla ihop pappren när jag klipper. Viktigt att inte klippa där CS är dubbelvikt.
Jag ville att skruvringen skulle likna en riktig flaskkork så jag klurade lite för att få till det räfflade utseendet. Lösningen blev att lägga en bit CS i scoringboarden och biga varje 16:del på baksidan. Detta gjorde jag innan jag ritade av mallen och klippte ut delen. Jag valde att ha samma färg på skruvringen som på kortstommen. På detta kortet är det Bazzil Canvas i färgen Lagoon.


Resultatet blev riktigt bra och liknar en flaskkork.


Sedan klippte jag ut de andra delarna: skruvringen i CS (Lagoon), mönsterpappren från First Edition och nappen i kraftfärgad CS. I ett svagt ögonblick fick jag för mig att klippa ut en del till i mönsterpapper (den större) med tanken att den skulle sitta på insidan, men det blev inte bra att bara sätta på ena sidan och jag är rätt snål när det kommer till mina älskade papper, så jag valde att låta det vara ganska enkelt på insidan och tog bara en text som jag hittat på nätet, skrivit ut på ritpapper och klippt ut i samma form som det större mönsterpappret. Därefter gjorde jag en till sådan sida i ritpapper och stämplade två texter där. Eftersom jag kom på detta i efterhand finns inte dessa delar med på bilden, utan kommer lite längre ner. Eftersom jag är snål när det gäller papper så använde jag självklart det jag redan klippt ut, men var får ni se längre ner. 


Sedan inkade jag alla kanter, utom kortstommen, med Distress Ink, antique linen, från Ranger. 
Monterad och klar.
Här är ena insidan. Texten har jag, som sagts, hittat på nätet, men det är ett tag sedan nu så jag kommer tyvärr inte ihåg var någonstans. Däremot är originalet på engelska så jag har översatt den själv och typsnittet är ett som finns i word så jag tror inte jag gjort något olagligt i alla fall.

Detta har jag stämplat själv med Archival Ink, jet black, från Ranger. Babylycka kommer från Lazerdesign och är inhandlad på Pysseltagen (https://www.pysseltagen.se/stamplar-tillbehor/lazerdesign/lazerdesign-648-stampel-babylycka). Grattisstämpeln är en gammal clearstamp som jag haft länge, länge. Jag tror den kommer från Panduro Hobby. 

Och här hamnade mönsterpappret, som jag redan klippt ut, tillsammans med lite andra spillbitar. Stämpeln jag använt är ännu en clearstamp och den här vet jag kommer från Panduro Hobby. Jag har andra, personliga, stämplar men de är lite för stora för vissa projekt och är dessutom svåra att rengöra så oftast använder jag den här och piffar till det med lite mönsterpapper istället.
Lite detaljbilder: på nappen har jag ritat med vit Gelly Roll från Sakura för att accentuera formen lite mer. På sidan har jag fäst en liten indextab (från Marianne Designs) i kraftfärgad CS. På taben har jag stämplat ordet baby (från Lawn Fawn) med clear embossingdyna (Versamark) och vitt embossingpulver från Ranger. Sedan ritade jag även där med vit Gelly Roll. Runt flaskhalsen har jag lindat några varv med tunt hampasnöre och fäst en tag och en charm i rosetten. Tagen finns med bland mönsterpappren och är stansad med en rund die från Rox Stamps. Jag har även limmat ihop den med en kraftfärgad cirkel för att göra det hela lite stadigare. Längst ner i höger hörn fäste jag ett litet hjärta som jag först format till lite med ett embossingverktyg mot ett mjukt underlag och sedan har jag satt fast det med foamtejp för att behålla den lite bulliga formen.
Lika, fast olika. Lite närbilder på de papper jag använt till alla fyra korten. Visst är de fina!?
Har ni orkat ta er igenom hela bildbomben så är ni beundransvärda. Dags att hoppa i säng och, förhoppningsvis, sova hela natten igenom. Imorgon är det dags att fixa nya naglar och fransar hos bästaste Linda. Lite egotrippar får man lov att unna sig när man nått en viss ålder och tyngdlagen tar ut sin rätt ;-) Nu slutar jag!
Kram
Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar