Mallar

lördag 21 januari 2012

Hej igen!

Himmel så länge sedan det var jag uppdaterade här! Jag kan inte säga annat än att livet har kommit emellan. Förra veckan skickade vi dottern till USA vilket gjort minstingen väldigt deppig. Så istället för att blogga har jag försökt ägna all ledig tid åt honom. Nu är han på banan igen men så fort han pratat med storasyster så deppar han ihop igen.

Sedan var det dags för maken och mig att fira våra födelsedagar med kalas i dagarna tre ;-). Egentligen fyllde vi i tisdags och onsdags men det "riktiga" kalaset var i söndags. Eftersom maken fyllde jämnt i år så fick vi hitta på lite mer än en slät kopp kaffe (med en mängd olika kakor + tårta), som han brukar uttrycka det. På tisdagens morgon stod våra helt underbara grannar och knackade på dörren och levererade en kall räkpaj till födelsedagsbarnet (maken) när han skulle åka till jobbet kvart i sex :D. Maken hade uttryckt en önskan om att jag skulle ge honom detta till frukost när han fyllde, men jag svarade bara "never in my life" att jag går upp så tidigt för att fixa frukost till honom. Tur att grannfrun hörsammade hans önskan. Han var lycklig som ett litet barn när han kom hem efter jobbet och kunde servera sin favoritpaj till middag. Dagen efter var således min födelsedag, som maken hävdar var jämn eftersom åldern är jämnt delbar med 2. Vet inte vad han pratar om för jag är ju bara 25+ och det går inte att dela jämnt med 2 ;-).

Nog snackat om detta. Nu till dagens egentliga ämne som är utmaningen för alla på Mollys Scrapbooking. Det här är bilden man skall inspireras av:
När jag såg bilden visste jag direkt hur min LO skulle se ut och vilket kort jag skulle använda. Tyvärr hade kortet på katten, som jag egentligen tänkt använda, redan blivit scrappat så det blev till att snabbt hitta ett nytt innan inspirationen flög sin kos. Min tolkning av bilden blev att göra en LO i svart (tröjan) och ceriserosa (jackan & nagellacket) med glitter och blingstenar (silverväskan och örhängena) och då blir ju inte förstavalet att ta ett kort på, den då 10- årige, sonen sittande i svarta badshorts med eldiga, gulorangea flames på. Vilken himla tur då att jag även skrivit ut kortet i svartvitt och det passade perfekt för ändamålet. Det långa håret till trots så är det faktiskt en liten kille på kortet och då är det inte helt självklart att använda vare sig rosa, fjärilar eller bling på en LO. I alla fall inte för mig och definitivt inte för min käre son, D, som idag är 16 år och skyr allt rosa som pesten. Så bara det är ju en utmaning. Nåväl, så här blev resultatet av min bildtolkning:


Bakgrunden är ett svart CS (canvas) och för att få LOn mindre ”gullig” ruffade jag till kanterna på kortet och mönsterpappren med en edgescraper och sedan sotade jag kanterna på allt av papper med svart stämpeldyna. Cirkeln har jag ritat med min vita glazepenna.


Förutom att tolka bilden så finns några andra villkor som skall uppfyllas. Det gäller att ha med minst 2 mönsterpapper och jag har då valt Sweets, från Prima Marketings kollektion Shabby Chic, samt ett svartrandigt och glittrigt papper, från Panduro Hobby, som jag hittade bland spillbitarna. Det sistnämnda valde jag för att det är fullt med glittriga prickar. Dessutom skall man ha med något av tyg, vilket jag kom på en natt att jag glömt ta med. Det ceriserosa bandet, från ett Mollykit, var lätt att sätta dit i efterhand och får därför representera tyget. Journalingen, som är handskriven med min vita glazepenna, handlar om hur D ofta väljer att sitta för sig själv när vi är på stranden. Som mamma är jag ibland orolig över att han väljer att dra sig undan från oss andra, men samtidigt ser han ändå ut att må ganska gott i sin ensamhet där han njuter av solens varma strålar och utsikten över havet.





Så kommer jag till villkoret om bling. Jag har valt att blinga min LO genom att sätta halvpärlor och rhinestones i "diamantfärg", cerise, svart, vitt och grått. Dessutom förekommer ju en hel del glitter på några av pappren. De ceriserosa pärlorna kanske inte skulle varit med eftersom LOn blev lite väl gullig igen av dessa, men nu är finns de där och det är försent att ångra dem ;-).




Nere till vänster sitter en svart, glittrig fjäril med en mindre, rosa fjäril ovanpå. Den svarta är en ”Butterfly #12” från Sizzix stansad i ett papper från Panduro Hobby. Den rosa, samt den rosa uppe till höger, är en MS- fjäril stansad ur ett Basic Grey- papper från spillbitarna. Även här inser jag att det kanske hade varit bättre att avstå från halvpärlorna för att behålla LOn lite mer ”manlig”, men vad sjutton, det är väl dags att vi alla bejakar våra feminina sidor lite mer så det känns ändå helt okej :D


Alfabetet jag använt är ”Loopy Lou”, lily white och beetle black, från Doodlebug Design. Jag insåg när jag kom till slutet av det mönstrade pappret att det svarta alfabetet inte kommer att synas på den svarta CSen så jag fick byta till den vita varianten av samma alfabet.
Då var den här utmaningen bloggad. Känns skönt att vara tillbaka igen och förhoppningsvis hinna uppdatera lite snabbare än den här gången. Samtidigt har jag lovat mig själv att inte ha någon tidspress när det gäller bloggandet. Det här ska enbart vara ett nöje för min egen skull och det är det än så länge.
Imorgon är det dags för systersonens dop och jag har fått hedersuppdraget att vara fadder. Visserligen är det tre faddrar till men ändå :D. Så idag har jag knopat ihop ett kort, en ask till presenten och en presentpåse att stoppa ner alltihop i och naturligtvis matchar allt i samma papper ;-). Detta kommer jag kanske att blogga om senare utifall att min kära lilla syster får för sig att titta in här innan morgondagen. Jag vill ju inte att hon skall få se allt innan dagen D ;-).
Nu skall jag ta mig en päroncognac och kanske lite äckliga popcorn i TV- soffan innan sängdags :P.
Ha en fortsatt trevlig helg!


5 kommentarer:

  1. Skit oxå! Fattar inte vad som hänt med typsnittet på en del stycken, men jag ber om ursäkt för att det verkar lite rörigt ang detta. Hoppas ni har lite överseende med en mycket ovan bloggare ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig layout! Såg nästan ut som du använt ståltråd med pärlor i som cirkel! =) Och kul att du har skrivit så mycket om hur du har gjort! Tack för att du ville vara med!

    SvaraRadera
  3. kanon fin layout, gillar verkligen den ritade cirkeln!

    SvaraRadera
  4. Håller med mina DT-kollegor, cirkeln va genialisk och med pärlorna/blinget på den... superfin layout och att du handskrivit på den gör den mer personlig! Tack för att du deltog i utmaningen! :)

    SvaraRadera
  5. Detta är sååå fint! En tuff layout och vacker samtidigt!!! =) Vinnare presenteras idag i Mollybloggen.

    SvaraRadera