Mallar

måndag 18 februari 2013

Då…

… är det ny vecka igen och jag är allt annat än redo för att jobba. Hade gärna stannat hemma i flera veckor. Faktum är att jag skulle kunna tänka mig att stanna hemma ända tills våren kommer med ljus och värme. Bara tanken på att behöva kliva ur sängen i detta himla mörker och ut i kylan gör mig deppig. USCH!!!! Tur att alla ”mina” fritidsbarn oftast får mig på gott humör och gör att dagarna ändå blir väldigt kul när jag väl är på jobbet. Skönt att jag har dem och kollegorna :D

Men nog snackat om mig för nu. Idag är det dags att blogga mitt bidrag till Veckans skiss. Som om jag bloggar om så värst mycket annat ;-) Om jag tänker rätt så är det dags för skiss nummer 7. Den här veckan är det Ulrika Blomfelt/LillBlomman som står för skissen och den ser ut så här:
En typisk LillBlomman- skiss enligt mig :-) Jag är ofta inne på båda hennes bloggar för att få inspiration. Ibland får jag även till ett litet bidrag till LillBlommans skissutmaning (som ni hittar här). Av någon underlig anledning blir jag alltid sugen på att göra mina LOr lite mer romantiska när jag skapar efter LillBlommans skisser och den här gången är inget undantag. Så här blev min tolkning:

Bakgrunden är en vit dotted Swiss CS. Ovanpå den har jag en laxrosa (?) CS som är stansad med en "round the page"- stans från MS. För att dämpa ner det rosa lite kladdade jag på gesso. Alla mönsterpapper kommer från Glitz, "Hello Friend", som jag felaktigt kallat för hello there i tidigare inlägg. Pinsamt ;-) Jag har även en ljus, lite nougatfärgad CS som bakgrund till alla mönsterpapper samt till doiliesarna. Cirklarna med den lilla hålkanten är stansade med en die från Spellbinders, "Lacey Circles" och doilien är gjord med en Magnoliadie. Alla papperskanter är distressade med Distress Ink Pad, Walnut Stain.
Blommorna hittade jag i gömmorna men de kommer bl a från Prima, Panduro Hobby och rosorna är inköpta från Scraplagret. De bruna bladen kommer från Prima och så gör även de små, ljusrosa rhinestonesen. De stora Rhinestonesen, som sitter på de beigea blommorna och på en vimpel i övre vänstra hörnet, ingår i samma kollektion som mönsterpappren från Glitz. Spetsen (runt den stora, mönstrade cirkeln) är från Panduro. Alfabetet är stansat i brun CS med en die från Sizzix, "Petite Petals". Sedan har jag lagt på glossy accent på bokstäverna. Den lilla datumstämpeln kommer från Dear Lizzy.
Och som vanligt håller jag mig troget till skissen ;-) Jag har väl kanske färre vimplar, fler blommor och valde att ha ett foto istället för två men annars är nog min LO en kopia av skissen. Jag borde våga släppa loss lite mer kanske någon tycker, men jag gillar ju skissen precis som den är så varför förändra något som faktiskt funkar alldeles utmärkt? Vi får väl se vad juryn säger om det, för som vanligt är det hård konkurrens från väldigt många andra duktiga scrappare. Det gäller med andra ord att pricka in vad juryn tycker bäst om just nu och det är ju inte helt lätt när man inte är någon spåtant eller tankeläsare ;-)
I alla fall så handlar min LO om släktens nytillskott som i veckan blev 1 månad. Hennes mamma delade med sig av fotot på FB den dagen, så då var jag supersnabb och ”lånade” det ;-) Det är ju lite svårt att se hur lillstrumpan ser ut, eftersom jag pixelerat ansiktet, men det gör egentligen inte så mycket eftersom det faktiskt var hennes ena hand jag fastnade för. Hon viftar lite med den så det ser precis ut som om hon vinkar till oss och säger hej. Därav fick titeln på LOn bli just HEJ :D Himla fyndigt ;-)

Lilltjejen är makens systerdotter, L, och släktens nya kelgris. Hon är så klart väldigt söt. Det är lätt att glömma bort att det faktiskt inte var så länge sedan vi senast hade en sådan liten sötnöt i släkten. Då var det min syster som stod för tillskottet och lille O var, och är, ju precis lika söt och go’ som lilla L är. Enda ”felet” med dessa småttingar är ju att tiden går alldeles för fort så man inte hinner med allt som händer med dem. Innan man hinner blinka är de ju nästan vuxna ;-) I alla fall känns det så när man inte hinner träffa dem så ofta som man egentligen borde göra. Jag får väl ta mig i kragen och åka ner till lillasyster och säga hej någon ledig dag framöver. Synd bara att sta’n numer är fylld av betalstationer här och där. För att slippa undan dessa får jag åka kollektivt och det är ju så himla krångligt när man bor som jag gör, mitt ute i ingenstans. Finns inte en busstidtabell som stämmer överens med mitt livsschema. Bedrövligt är vad det är ;-)
Nä! Nu får det räcka för idag. Vi hörs kanske om en vecka igen. Ha det så himla gott!

Jeanette

2 kommentarer:

  1. Ett riktigt konststycke. Läckert att du gjort alla de fina borderna själv med stansar. Vilken fin LO och vilken söt tjej på fotot. Det är så roligt att du så troget hänger med oss!

    SvaraRadera
  2. Underbar LO i mjukaste färger. Tack för ditt fina bidrag till VS.

    SvaraRadera