Mallar

fredag 17 januari 2014

En liten fågel viskade…



Hej igen! Jag har fortfarande en himla massa ”gammalt skräp” kvar som jag inte visat upp här i bloggen. Så här kommer ett inlägg om en sådan sak.
För drygt ett år sedan ägde jag nog inte mer än möjligtvis ett par grattis- stämplar. Jag ansåg mig inte behöva några stämplar över huvud taget eftersom jag ”bara” höll på med LOer. Det har ju hunnit ändra sig rätt rejält vid det här laget. Och fler stämplar ska det bli :-) En av de första stämplarna jag investerade i var en från Vilda Stamps som jag bara älskar. Den har jag använt väldigt flitigt. Bland annat till dagens alster.
Strax innan jul googlade jag lite på det ena och det andra för att få inspiration till ett bröllopskort. Då trillade jag över en beskrivning på en s.k. ”exploding box” med en liten bröllopstårta i. Det var ju inga svårigheter att fixa till ett sådant ”kort” och hjärnan började snabbt snurra på efter fler idéer med dessa roliga boxar. Som av en händelse städade jag även undan efter ett annat litet projekt och då tittade min favvostämpel fram där bland bråten. KATCHING! Så hade jag fått en liten idé om vad jag kunde göra och så här blev det:
Här är första delen av stämpeln. Den har jag stämplat på en liten tag av CS som jag stansat i nederkanten med en MS- stans. Stämpeldynan jag använt är "Distress Ink Pad - Vintage Photo" från Ranger. Den har jag även använt till att distressa alla papperskanter med. Den turkos blomman, med glitter som inte syns på fotot, kommer från Magnolia, de gula minirosorna är från Strömstads Scrapbooking och den vita minirosen tror jag kommer från Scraplagret. Det prickiga organzabandet är inköpt hos Kristinas Scrapbooking.
Och här är andra delen av stämpeln. Ovalen är stansad med en die, "Nestabilites Beaded Ovals" från Spellbinders. Mönsterpappren är jag lite osäker på, men jag tror att det gula kommer från Glitz och det turkos från MME.
Ännu en fin, och tänkvärd, stämpel. Denna är från Stämpelfabriken. Minifjärilarna har jag stansat med en liten handstans som jag haft hemma i flera år. På utsidan av buren (upp och ner på tyvärr) sitter några fjärilar som jag stansat med en stans från MS.
Inuti boxen ryms en liten fågelbur (där fågeln sitter och viskar om en födelsedag). Buren är gjord med hjälp av en Bigz Die, "Caged Bird", från Tim Holtz. Jag har använt fyra stycken och satt runt en bottenlåda. I buren har jag gjort ett litet fågelrede av kartongremsor som jag flätat ihop till en liten skål, fyllt med strimlade boksidor och fjädrar och sedan placerat en fågel, som fått både gesso och olika mister på sig, däri. På burgolvet har jag satt några små gula minirosor från Strömstads Scrapbooking samt en något större miniros i turkos som kommer från Panduro. Halvpärlorna kommer även de från Panduro. Under buren har jag en liten doilie.
En liten närmare titt på den lilla fågeln. I burtaket har jag hängt en liten miniklocka som kom med ett av mina fina månadskit från Mollys Scrapbooking. Den pinglar jättefint när man rör på alltihop :-) De fyra bursidorna hålls ihop upptill med en brad från ICA Maxi.
Och så här ser boxen ut när locket och sidorna sitter på plats. Den naturvita spetsen på lockets kanter kommer från ICA Maxi.
Om man har en stämpel om en fågel som viskar om en födelsedag så förpliktigar det ju faktiskt en del. Därför kom jag på denna, i mitt tycke, fiffiga idé på vad man kan fylla en exploding box med. Jag har faktiskt ännu en box som jag gjort, men den får vänta lite. Tillfället då den ska ges bort har inte inträffat ännu och även om risken är ofantligt minimal för att mottagaren ska läsa min blogg så vill jag vara helt på den säkra sidan. Beställaren är jättenöjd med sin box och så även jag. Hoppas nu mottagaren blir lika nöjd.
Hoppas nu jag kunnat inspirera er lite grand med denna lilla skapelse. Det ser kanske ut att vara en avancerad skapelse men faktum är att det är ganska enkelt att göra själva grunden till en exploding box. Det är väl egentligen själva ”fyllningen” som avgör hur enkel eller svår den är att göra. Blir ni lite sugna på att göra en själva kan ni titta in HÄR för en tutorial på svenska eller HÄR för en dito på engelska. Det är den sistnämnda jag använt för att jag helt enkelt hittade den först. Dessutom tycker jag locket blir bättre med den beskrivningen samt att där finns en bra beskrivning på själva tårtan, som ju var anledningen till att jag över huvud taget började med den här varianten av låda. Fast jag får ju medge att den är lite pilligare med fler moment så jag förstår ju om ni väljer bort den. Är ni inte nöjda med någon av dessa tutorials så får ni helt enkelt googla vidare på egen hand. Så brukar jag göra så fort jag vill ha tag i någon ny idé :-) Funkar oftast superbra, men det gäller att man vet vad man vill hitta. Annars kan man hamna på de mest fantastiska sidorna som man undrar hur det egentligen har med saken att göra ;-) 

Nu ska jag förbereda lite för makens födelsedagskalas. Tack för titten och må så gott!

Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar