Mallar

tisdag 21 maj 2013

Ursäkta! men …

… nu är jag här igen :D Som jag nämnde i förra inlägget är jag väldigt mycket för att skapa annorlunda kort och/eller alter just nu och det är vad jag ägnat mig åt i helgen. För ett tag sedan hittade jag en mall på en babysko som jag ville göra. Minns tyvärr inte just nu var jag hittade den, men jag ska försöka hitta tillbaka till bloggen igen. Äras den som äras bör! Jag ska verkligen inte ta åt mig äran för den fina mallen som någon vänlig själ delat med sig av.

Tillbaka till ämnet igen ;-) I fredags hittade jag två gamla julkuleboxar i plast och direkt kom jag på att  dem ville jag sätta mina babyskor i. Sagt och gjort! Det var bara att leta upp och limma fast mallen på ett kasserat flingpaket. Det är lättare att rita av mallarna om de är lite styvare så jag brukar limma fast mina utskrivna mallar på gamla flingpaket just därför. Sedan klipper jag ut dem och arkiverar i plastfickor i en pärm. Både billigt och mer hållbart :D Säkert inget jag är ensam om precis ;-) Nåväl! Sedan brakade skaparlusten loss fullständigt ;-) Den första varianten jag gjorde är lite mer könsneutral. Jag kände att jag ville ha ett alternativ till någon som kanske vill köpa något av mig i god tid innan man vet vilket kön nyfödingen har. Eller så kanske man bara gillar en lite mer beige, gul och brun färgskala. Oavsett vilket så blev resultatet så här:

Själva grunden är ett CS, Dotted Swiss, som är kraftfärgat. Till skorna och doiliesarna har jag även använt ett vitt CS, orange peel. Mönsterpappret kommer från MME och ingår i kollektionen "The Sweetest Thing - Tangerine".
Lite beige sidenband från Panduro som skosnören.
Stämpeln, baby- Tilda, i bakgrunden är från Magnolia och den har jag färglagt med färgpennor. Dels saknar jag typ Copic- pennor och dels så är jag urkass på att hantera annat än just färgpennor.
Inget alster är komplett utan blommor ;-) I hörnet framför skorna har jag satt en stor, gräddvit ros plus en gul, en brun och en vit miniros från Scraplagret. Dessutom limmade jag fast en brun liten blomma med en gul halvpärla i och båda kommer från Reprint. Bladen kommer från ICA Maxi.

Lite fler bilder. På baksidan av alstret har jag satt fast ännu en doilie där jag använt en stämpel, "Grattis till kärleksbarnet", från Vilda Stamps. Alla papperskanter är distressade med Ink Pad, Vintage Photo.
Men som den älskare av rosa som jag ändå är så kunde jag inte låta bli att göra ett par skor i rosa, brunt och vitt också och så här ser de ut:

Samma modell ännu en gång. Vit CS, orange peel, som grund och sedan lite rosa CS bakom mönsterpappret, som kommer från Glitz. För att dämpa det rosa lite så har jag satt en brun, stansad doilie under skorna. Eftersom jag älskar det här mönsterpappret så otroligt mycket så ville jag inte dölja det på något sätt och därför valde jag bort att ha en stämpel i den här lådan. Blommor på samma ställe som i den andra lådan. Den stora cerisea rosen kommer från Strömstads Scrapbooking. Den vita och rosa minirosen samt den beigea astern kommer från Scraplagret. Pyntebären kommer från Magnolia.
Lite fler bilder även på de rosa pjucksen. Här har jag också stansat en doilie och stämplat på den med samma stämpel från Vilda. Även på dessa skorna har jag distressat alla papperskanter med vintage photo.
Tyvärr är mina julkuleboxar slut :-( Himla synd för jag skulle ju vilja göra ett par i grönt eller blått också. Jag får väl undersöka mina jullådor och se om det möjligtvis kan finnas en passande låda som jag kan använda.
Efter helgens skaparorgie ser min scraphörna rent bedrövlig ut :0 Där ligger papper och skisser, blandat med diverse verktyg, huller om buller över båda mina bord. Lite tråkigt att jag alltid måste börja alla mina scrapstunder med att städa efter mig. Man tycker ju att jag som vuxen borde klara att hålla ordning bland mina grejer, men se det är jag totalt värdelös på. Som grädde på moset börjar det dra ihop sig till Mors dag också och maken har beställt ett kort till sin mamma och självklart passar jag då även på att göra ett till min lilla mams. Så det är väl bara att släpa sig ner till källaren och börja städa inför nästa projekt. Urk!!! Vad tråkigt! Önskar det fanns en billig och enkel städrobot att köpa ;-) Faaaast... Jag tror jag avvaktar med städandet tills imorgon istället. Känns lite bättre så faktiskt ;-) Jag älskar att skjuta upp saker :D Jag kom nämligen på en mycket bättre idé. Att surfa in på Veckans skiss och spana in den nya skissen för v. 21 verkar ju så himla mycket bättre än att städa. Eller hur?

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar