Mallar

måndag 24 juni 2013

Runes bil...

... är vad jag ägnat midsommarhelgen åt. Vem i Hälsingland är nu Rune och vad har hans bil med mitt inlägg om Veckans skiss att göra? Jo, ser ni! När sill, gubbar och annat midsommartjafs var över pep jag ner i min scraphörna för att fixa till makens beställning. Han har en arbetskamrat som fyller 60 år inom kort och denne Rune älskar bilar av märket SAAB och att meka med diverse olika projekt hemma i garaget. Presenten var därför given och den skulle också kompletteras med en bil som jag skulle tillverka i kartong. Jag fick helt fria händer så min lycka var gjord :D Men problemet är ju att det går inte att skapa en bil efter en skiss hos Veckans Skiss inte :-( Och jag kan lugnt säga att bilen tog så mycket tid att göra så det var svårt att hinna med att scrappa en LO också. Så hur skulle detta lösas på bästa sätt? Självklart med ett kort till födelsedagsbarnets lilla bil där presentkortet kan stoppas in. Supersmart lösning enligt mig själv eftersom jag faktiskt slår minst två flugor i en smäll ;-) Och ett kort tillverkas med fördel genom att tolka en skiss. Så här kommer mitt (nästan färdiga) kort:

Kortet mäter 10 x 15 cm och grunden är ett dubbelvikt, svart Dotted Swiss CS. Sedan har jag använt restbitar av mönsterpappren från biltillverkningen för att hålla ihop allting. Mönsterpappren kommer från  MME "Lost & Found" (gråblått längst bak) och "Nostalgia" (ljust turkos doilie stansad med en die från Spellbinders), Lilibee Design (svartmönstrat) samt Reprint "New England" (stjärnmönstrat). Blomman har jag fått med ett månadskit från Mollys Scrapbooking och i den sitter en halvpärla, "Knick Knackery", från Magnolia.  Alfabeten kommer från Doodlebug (svart), Basic Grey (vitt) och American Crafts (röda thickers). 

På insidan har jag satt ett grått CS där jag stämplat med en grattis- stämpel från Paper Maze. Som ni kan se så finns det inget på motstående sida men jag kommer att sätta dit ännu ett grått CS när jag vet hur presentkortet ser ut och vilka mått det har. Troligtvis kommer jag även att stämpla dit ännu en födelsedagsstämpel men det beror som sagt på hur det hela artar sig. 

Och så här ser skissen som jag, förhoppningsvis, tolkat ut:


Det var kortet det. Kan inte låta bli att visa resten också. Är ju faktiskt lite stolt för det är en himlans massa pill. Så här ser alltså Runes bil ut:

Till bilen har jag även gjort en anpassad låda. Troligtvis kommer jag dekorera locket med lite blommor innan leveransen, men det har jaginte bestämt ännu. 

Tanken var att försöka modifiera min mall så bilen skulle se ut som en SAAB, men jag insåg att jag inte hade ork eller tid för det så den planen skippades snabbt. Det blev väl mer en folkabubbla kanske. 

Även en man kan gilla blommor så därför tvekade jag inte när jag valde att sätta dit lite rosor, minirosor och rosblad. De enorma rhinestonesen, som får agera billyktor, kommer från KaiserCraft och ingick i ett Mollykit. 


Min första bil jag gjorde var bara ett test och blev mest ett tomt skal (som kattf-n hoppade sönder igår) men den här gången har jag ansträngt mig ordentligt ;-) En bil måste bara ha lite inredning som ratt, fram- & baksäten och växelspak. Det var nog detta som tog sådan tid så jag inte hann göra en LO ;-)

Det var alles skulle jag tro. Nu är det min sista vecka innan semestern. Hela fritids putsats och fejas inför stängninsveckorna som är i antågande. Eftersom jag har diverse problem med ryggkotor och även ischias så är jag lite lätt ledbruten efter att ha klättrat upp- och nerför en trappstege i flera timmar, men det ska förhoppningsvis gå över innan nästa vecka. Får bara kroppen lite vila i några dagar så är jag snart fit for semestern :D Inget att hänga läpp för ;-) Men jag längtar såååå efter att få vara ledig och umgås med familjen på heltid. Gå till stranden och njuta av sol och bad. Det finns så många nöjen som ska hinnas med :D Ja, ni vet nog vad jag menar ;-) Nu har jag babblat på tillräckligt för idag. Jag tackar för uppmärksamheten och hoppas ni får en toppensommar allihop. Jag ska nog hinna med ett och annat blogginlägg under sommaren, men det får bli som det blir. Ha det gôtt!

Jeanette 


 


3 kommentarer:

  1. Fantastiskt snyggt!! Kortet och bilen är helt underbara!Gillar färgvalet med mer dämpade toner. Härliga textstämplar!Tack för ditt jättefina bidrag!

    SvaraRadera
  2. Alltså... du är fantastiskt duktig! Även om det är bilen, som med all rätt får fokus, så tycker jag att du lyckades bra med att tolka skissen. Tack för ditt bidrag.

    SvaraRadera
  3. Jättefint kort och så härlig bilen blev. Hoppas han uppskattade allt ditt arbete som du lagt ner. Tack för denna veckan.

    SvaraRadera