Mallar

lördag 7 april 2012

GLAD PÅSK!


Äntligen en rejäl långhelg igen och tid för både det ena och andra som gör livet lite roligare. Maken kan vara ute och hugga ved, sönerna kan hänga framför TV:n och diverse olika TV- spel och själv kan jag sitta nere i källaren och pyssla hur mycket jag vill. Väldigt trevligt. Fast gårdagen kunde ha slutat på akuten eftersom sonen S ramlade lite illa och gjorde illa sitt knä. Han skrek av smärta och ingen av oss fick röra knät. Eftersom han annars är en väldigt tålig kille blev vi föräldrar en aning oroliga och ringde därför sjukvårdsupplysningen för att få råd. Vi fick flashbacks från när gossen var 6 år gammal och bröt benet och satt på akuten i flera timmar. För att inte tala om bilresan dit där sonen skrek av smärta för varje liten ojämnhet vi körde över och på vägen mellan Ellös och Uddevalla finns en himla massa ojämnheter. Inte det scenariot vi direkt drömde om en långfredag. På 1177 tyckte dem inte att det var något att oroa sig över eftersom det sällan blir några allvarliga skador av den typ av fall som S gjort och därför fick vi stoppa i honom smärtstillande och avvakta. Lätt för dem att säga som inte behöver lyssna till vår förtvivlade sons gråt. I med Alvedon och så väntade vi. Och väntade. Väntade och väntade. Helt plötsligt, efter ca 1 timme, börjar ungen skratta :0 :S Vi fattade ingenting men förmodligen släppte chocken och han upptäckte att det inte gjorde så ont längre. Tack och lov för Alvedon och liknande preparat. Vi drog en lättnadens suck över att slippa tillbringa flera timmar på akutmottagningen. Sonens knäskål hade säkert växt 5 cm på höjden och det såg inte klokt ut. Nu, hör och häpna, går han nästan obehindrat och har bara ett rejält blåmärke. Fast jag i mitt stilla sinne idiotförklarade sjuksköterskan på 1177 igår så får jag ju faktiskt erkänna att han hade rätt och det är jag väldigt glad för.

Men det var igår och idag är en annan dag. Innan all dramatik uppstod hann jag göra en LO till Veckans Skiss. Det är nummer 14 i ordningen och det är Moma som gjort den. Så här ser den ut:


Momas skisser brukar vara väldigt fina och inspirerande och den här är inget undantag. Innan jag satte mig på plats i scraphörnan kollade jag Facebook för att se om dottern lämnat något meddelande. Tack och lov för dessa gratis sociala medier som gör det lite enklare att hålla kontakten med dottern i New Jersey. Nu är även svärföräldrarna och svägerskan med sambo över till USA. Fast de reser runt på motsatta sidan, i närheten av San Fransisco. Häromdagen gjorde de en helikoptertur över Grand Canyon och när de landat togs det bilder. En av bilderna lade svägerskan ut på FB och den hittade naturligtvis jag direkt när jag loggade in. När jag såg den kände jag att den vill jag använda NU. Färgerna och utsikten tilltalade mig och lilla svägerskan är så himla fin på bilden. Hon slår vilken utsikt som helst ©. Så här blev min tolkning av
Veckans skiss #14:
Bakgrunden är baksidan av ett mönstrat papper från Pink Paislee, "Spring Jubilee" - Soiree. Övriga mönstrade papper kommer även de från Pink Paislee. Jag har använt både fram-
och baksidan av ett och samma papper: "London Market" - Kensington, den bruna sidan
som fotomatta och den blommiga sidan som doilie (under blommorna), som jag stansat
med en die från Magnolia. Frimärkesbiten är från samma sida som doilisen. Jag har gått
över alla kanter, utom på fotot, med edgescraper och Distress Ink - walnut stain.

Journalingrutan kommer från Bo Bunny, "Contry Garden" - Noteworthy.
Under a:et blev en liten glipa mellan pappren vilket såg väldigt fult ut.
Därför satte jag dit den lilla minirosen.

Även fjärilen kommer från Bo Bunny, samma kollektion som journalingrutan. Bladet
och den stora blomman hade jag hemma. Den lilla blå blomman, Forget me nots,
är från Petaloo, "The Penny Lane Garden Collection". De ljusblå halvpärlorna är
från Panduro Hobby. Spetsen kommer från Göksäter, Orusts svar på Gekås i Ullared.
Egentligen är den enkel men jag ville ha den lite bredare så då satte jag ihop den
dubbelt och limmade dit lite rosa pärlfloss för att dölja skarven.

En lite närmare titt på blommorna. Den rosa glittriga rosen kommer från
Prima och de blå är från Petaloo, se bilden ovanför. Övriga blommor
hade jag hemma och jag har ingen aning om varifrån de kommer.
Här syns även doilisen lite bättre.

Både den bruna och den blommiga sidan av "London Market" är fyllt av
notrader. Så himla fint! Alfabetena är "Teeny Alphas" - Burlap från Glitz
Design och Thickers, "Eric", från American Crafts.

Det var den här LOn. Nu måste jag försöka fixa till några bidrag till Scraplagrets påskcrop. Där finns några tävlingar/utmaningar som är öppna för alla även om man inte var snabb nog att köpa ett tävlingskit. Priserna till vinnaren av varje utmaning är otroligt fina så jag skulle inte bli det minsta ledsen om ett sådant skulle hitta vägen hem till mig. Men då gäller det förstås att man måste delta och det är jag ju inte helt säker på att jag lyckas med för slutdatum är 9/4 kl 2359 och det är ju snart. Men det kan ju vara kul att utmana sig själv om inte annat även om bidragen inte blir inskickade till tävlingen. Får väl se hur det blir. Men innan jag smiter ner i källaren måste jag fixa till vår lilla mini- påskbuffé som vi ska avnjuta till middag idag. Den blir bara mindre och mindre för varje år men det är ändå en del som skall fixas så det är väl bäst att jag sätter fart.

Ha en fortsatt trevlig påskafton!

Jeanette

6 kommentarer:

  1. Väldigt fina bilder helst på Erica

    SvaraRadera
  2. Super-supersnygg och gillar hur du ramat in fotot med dekos! Tack för ditt bidrg till VS:-)

    //Marja

    SvaraRadera
  3. PS..glöm inte maila oss din adress så vi kan skicka din RAK..på veckansnyaskiss@gmail.com:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag mejlade adressen redan i torsdags men jag kan ju i och för sig gjort nå't fel. Jag tror även att jag kan ha glömt fylla i på ämnesraden om det har betydelse. Jag mejlar igen så får vi se om jag lyckas bättre. Tack för påminnelsen!

      Radera
  4. Så flot den blev med de mange blomster. Og nydeligt baggrundsark du har brugt.
    Tak for endnu et flot bidrag fra dig til VS.

    SvaraRadera
  5. åå vilken ljuvlig LO! Underbart med alla blommor. Tack för ditt bidrag till VS

    SvaraRadera