Mallar

torsdag 12 april 2012

Jag kunde inte...

hålla mig borta så länge ;-) I tisdags slutade jag jobba redan klockan tre på eftermiddagen och kände då att jag hade gott om tid att ta en liten bloggrunda. Som vanligt tittade jag in på Veckans Skiss. Wow! Vilken fin skiss Linda Johansson bidragit med den här veckan :0 Jag var ju bara tvungen att raskt ta mig ner till scraphörnan och fixa till en LO. Några timmar senare var den färdig och det var även jag så det var bara att hoppa i säng utan att blogga. Och i går var jag på kalas hos lilla mamsen. Även lillasyster med son var där och då kunde jag ju passa på att sniffa lite bebislukt. Vem har tid och lust att blogga när sådana möjligheter finns? Inte jag i alla fall! Därför fick bloggandet vänta tills idag. Nu har jag tid att sitta vid datorn hela kvällen, om jag orkar ;-) Nåväl! Så här ser skissen för vecka 15 ut:

En ganska enkel skiss utan alltför mycket krusiduller och det var ju just clean and simple jag behöver träna på som jag skrev i något inlägg. Det började rätt så bra med att jag hittade två mönstrade papper som jag kände passade med bildens färger. Jag brukar försöka hitta papper med någon eller några av de färger som finns på fotona jag scrappar. Kanske lite konservativt men det är så jag funkar. Så ville jag ha en fotomatta för det kändes inte tillräckligt bra med bara det rosa och turkosa (matchar färgerna på tröjan). Då hittade jag det denimmönstrade (matchar ungens jeans). Kom sen på att bilden var från skolans pysseldag och ville då få in lite detaljer som får betraktaren att associera LOn med skolan. Därför valde jag att lägga utstansade bokstäver och siffror på olika ställen innan jag sprayade med mist över cardstocken. Fick en snilleblixt till då jag kom på att man bör sätta ett rött äpple på lärarens kateder för att få bra betyg (eller är det bara i filmens värld det är så kanske ;-) ). Alltså ville jag även få med ett äpple. Men eftersom jag inte alltid tycker om att blanda in rött ihop med rosa så kom jag på att jag skulle ha ett grönt äpple istället. Jag hittade ett grönt papper och klippte ut äpplet därifrån. Innan jag la till det gröna så var jag inte helt nöjd med LOn. Det kändes som om någonting fattades. Men när det gröna äpplet kom dit så var det bara YES! Alltså måste jag få in mer grönt för att LOn skulle kännas rätt. Så det fick bli ännu en lärdom att ta med sig. Jag ska inte bara stirra mig blind på fotots färger. Ibland behövs någon mer/annan accentfärg som lyfter LOn lite. Tänk vad jag lär mig mycket varje dag :D Det där med clean and simple kanske jag inte riktigt fått till eftersom jag petade in lite fjärilar och knappar också men jag kände att de måste bara få vara med. Annars är det liksom inte min LO. Jag har i alla fall inte ÖST på med blommor som jag brukar. Och så här ser min LO ut:
Jag har använt vit CS och på den har jag sprayat Smooch Spritz - black velvet och Tattered Angels glimmermist - pink bubblegum. Innan jag sprayade med mist lade jag ut stansade bokstäver och siffror som sedan plockades bort. Kvar blev vita siffror/bokstäver.
Det rosa pappret med dödskallar kommer från Sassafras Lass, "Serendipity". Det gröna kommer från Imaginisce, "Berryliscious" och runt kanten på det pappret har jag ritat en linje med svart tuschpenna. Det turkosa pappret är baksidan på "Le Jardin" som kommer från Ruby Rock It och det har jag stansat i kanten med min stans från Artemio. I vänster kant kan man precis ana det denimmönstrade pappret från Crate. På kanterna av alla mönstrade papper har jag använt min svarta stämpeldyna från Versa Color. Knapparna och resinblomman hade jag hemma. I knapphålen knöt jag svart sidenband. I övre vänstra och i nedre högra hörnet har jag ritat lite med en svart tuschpenna.
Äpplet har jag klippt ut på frihand från det gröna pappret från Imaginisce och sedan limmat fast. Kvisten och "fnaset" ritade jag dit med svart tuschpenna. På äpplet sitter en cerieserosa halvpärla från KaiserCraft. Den stora fjärilen har jag stansat ur en restbit av turkos CS med min MS- stans.
De här små minifjärilarna i cerise och turkos är även de stansade ur restbitar av CS. Den gröna är stansad i grönprickiga pappret från Imaginisce.
Här kan man skymta något mer av fotomattan som är gjord av pappret från Crate, "Random Collection" - Denim. Det stora alfabetet kommer från Doodlebug Design, "Jack & Jill" - Beetle black. Det andra alfabetet vet jag inte var det kommer ifrån. 
Då är det dags att fira helg igen. Eller egentligen inte helg men jag är ju ledig från jobbet imorgon. Känns lite konstigt när jag bara jobbat tre dagar den här veckan. Fast samtidigt väldigt skönt. Imorgon ska jag visserligen på flera möten så jag är ju inte helt ledig, men jag behöver i alla fall inte ställa klockan lika tidigt som när det är skola och jobb. Sovmorgon är jag ju inte alltför van vid längre och det är något jag verkligen uppskattar, även om jag oftast vaknar samma tid, dvs. 630, varje morgon ändå. Jag behöver i alla fall inte stressa iväg sonen S till skolan eftersom det är påsklov här. Istället skall jag och S äta mysfrukost, som vi brukar göra på lov om/när jag är ledig. Mysfrukost innebär oftast rostat bröd med marmelad och ost och till det dricker vi te. Mums!

Sonen D har också påsklov och är iväg med några kompisar och har LAN- party i miniformat hos ännu en kompis med studentlägenhet (bör jag oroa mig?). Vet inte om det får kallas LAN- party när det bara är 4 killar som deltar :S D drog i alla fall iväg med ett gammalt PS2 och en skoldator. En annan kille släpade, förutom spelkonsoll och dator, dessutom med sig en stor platt- TV :O Sonen lär väl vara förvandlad till en zombie pga sömnbrist och för mycket TV- spel och onyttig mat L
Ja, ha! Det var väl allt för idag. Förhoppningsvis hinner jag scrappa lite i helgen men nästan hela släkten fyller år i april så kalasen duggar tätt just nu. På lördag är det kalas hos min äldsta svägerska. Då vankas det Afternoon Tea minsann. Därför är det inte helt säkert att jag hinner med det jag själv vill men ibland får jag väl försöka vara lite social också ;-)

Ajöken, sa fröken!

Jeanette

6 kommentarer:

  1. Så roligt att se din tolkning av skissen! Underbara färger!

    SvaraRadera
  2. Den blev ju kanonsnygg, varför inte scrappa lite mer så här;-)
    Tack för ditt bidrag till VS!

    SvaraRadera
  3. Åhh så cool. Lækker brug af mist og lækre farver.
    Tak for dit bidrag til VS.

    SvaraRadera
  4. Kul att höra att du inspirerades av Lindas skiss, det syns! Du har fått till en tokig och härlig LO. Tack för ditt bidrag till VS /J*

    SvaraRadera
  5. Vilken ärlig tolkning av skissen! JAg gillar dina färger.

    Och Wow! Vilken vacker blogg du har!

    SvaraRadera
  6. Herregud, varför släpper ni iväg min lillebror sådär, helt ensam?? Det kan ni ju inte göra! Tänk om det skulle hända honom något? :(

    SvaraRadera