Mallar

måndag 9 april 2012

Vilket underbart väder!

Annandag påsk och en lång helg är över. För de flesta har ju inte vädret varit så kul idag men för mig har det varit helt perfekt; mulet och ösregn hela dagen lång. Jag antar att de flesta scrappare känner som jag inför den här typen av väder ;-). Min dag har därför till största delen tillbringats nere i scraphörnan. Jag har bara tagit paus för mat och andra (o)nödiga behov. Tyvärr hann jag inte med så många utmaningar som jag ville men det gör inte så mycket. Jag har ju så himla kul ändå :D Idag kommer det bli två inlägg. Det ena skulle jag gjort igår kväll men tiden var inte riktigt med mig och till slut orkade jag inte mer utan gick och lade mig istället. Direkt efter frukosten satte jag igång igen för att fixa klart det sista på alstret till det här inlägget.  Det är utmaning nummer 3 som handlade om att göra en resväska med hjälp av en mall som Stephi ritat. Mallen utgick från ett A4- papper, alla skall göra samma storlek, och det var minst sagt pilligt. Men väldigt kul! Dessutom skulle man ha något stämplat eller något utklippt från ett mönstrat papper inuti väskan. Jag har varit inne och tittat på några av mina medtävlares alster och där finns så himla många fina väskor. Jag kommer definitivt göra fler väskor men kanske kommer jag förstora mallen något för det blev lite pilligt med den här lilla storleken. Annars är det en ganska lagom väskstorlek till exempelvis trisslotter eller pengar om man skall ge bort något sådant i present till någon. Vill någon göra en liten rund resväska hittar ni, i skrivande stund, mallen här. Så här blev min väska:


Bild ovanifrån. Bandet i rosetten är ljusblått med vita prickar och nyckeln,
från Panduro Hobby, hänger i ett brunt sidenband. Nyckeln är egentligen
en brad men jag brukar alltid ta av benen och hänga nyckeln istället.
De bruna mönstrade pappret kommer från Quick Quotes Paper, "Khaki
Collection"
. Den spetsmönstrade kanten på väskan är stansad med en stans
från Artemio.
Ovanifrån från andra sidan. Här sitter en aprikosrosa fjäril som jag stansat
med en MS- stans. På fjärilen sitter en ljusblå halvpärla, från Panduro och
på kanterna har jag lagt på stickles. Bilderna är tyvärr lite dåliga men ljuset har
 ju inte varit så där superbra idag.
Alla övriga mönstrade papper kommer från My Minds Eye, "Follow your
Heart" - Be Happy
. Nyckelhålsbraden och skruvbradsen kommer från
Panduro Hobby. Band och blommor hade jag hemma. Den turkosa fågeln
kommer från Prima Marketing.
På insidan skulle man ju ha något stämplat eller utklippt från ett mönstrat
papper. Jag klippte ut en hexagon från "Honey Pink Paper" (Follow your
Heart - Be Happy)
. Den lilla bannern klippte jag ut från kantremsan
som sitter längst ner på de mönstrade pappren. Hjärtat kommer från samma
papper som fjärilen jag nämner ovan. Citatet har jag hämtat från ännu ett av
pappren men jag ville inte klippa mitt i ett papper till så jag skrev för hand
 istället. Den rosa spetsen i ovankanten kommer även den från Panduro.
Skarven har jag dolt med ännu en ljusblå rosett. Här syns färgen bättre än på
den tidigare bilden.
Igår kväll, precis innan jag fick nog av pyssel och gick och lade mig, var jag inte så där jättenöjd med väskan. Jag gjorde en del misstag och jag fick inte riktigt till det som jag tänkt mig. Det värsta var väl när jag insåg att jag skulle skrivit ut mallen på den papperssidan som skulle bli utsidan eftersom alla streck och annat skulle döljas av de pappren man limmar på utsidan. Då kände jag att jag ville ge upp och strunta i hela grejen. Men tänk vad en natts sömn kan göra nytta ändå. Det är ju tur att man skulle ha något utklippt från ett mönsterpapper inuti väskan. Då kunde jag dölja texten ”RESVÄSKA” som stod på mallen, som jag skrivit ut direkt på mönsterpappret. Som sagt, många misstag har gjorts, men nu är jag faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Jag tror i och för sig inte jag har någon chans att vinna för det är så himla många andra duktiga väskskapare som har gjort otroligt fina väskor som är mer värdiga att vinna. Men är man inte med så har man ju definitivt ingen chans så därför får väskan vara med i alla fall =) Sedan skall jag använda väskan som presentförpackning till en tjej som fyller 18 i maj. Hon är den enda i sin familj som inte fått en specialtillverkad presentförpackning av mig än så då passar ju den här superbra.
Nu får jag sätta fart och fixa till det sista på nästa utmaning jag tänker vara med i. Det är fortfarande några timmar kvar till deadline. Tack och lov! Vi hörs snart igen.

Ha det!

Jeanette

2 kommentarer:

  1. Din väska är jättefin!! ja den e pillig. Jag har ju gjort en större i lösa delar med cornflakespaket, kolla in den om du vill.Finns i min sidebar
    Tack för att Du är med o tävlar! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. ljuvlig väska!!
    håller tummarna för dig!! lycka till.
    kramis.

    SvaraRadera