Mallar

söndag 25 november 2012

… och del II

Hej igen! Sitter här och småler åt maken som sitter i soffan och snyftar till en barnfilm. Filmen heter Tomtetass och handlar om julen och hur alla får tillbaka tron på julens magi och tomten. En liten smågullig Disney- film men den är även sorglig. Fast som vanligt slutar allt lyckligt =) Maken är helt hysterisk med allt som har med julen att göra. Detta skapar en otrolig stress hos mig själv vilket gör att jag helst inte vill göra något som har med julen att göra innan första advent. Det i sin tur gör maken stressad som helst vill att alla förberedelser skall vara klara och färdigdiskuterade långt innan första advent. Snacka om att vi har ett moment 22 här hemma ;-) Men det var ju faktiskt inte det jag skulle blogga om. Nu har jag så kommit fram till mitt bidrag till Veckans skiss #47 som är del II i min dubbel- LO.

Den som skapat skissen den här gången är Maya och ännu en gång är det en skiss som är kul att skapa efter. Känns som jag skriver det varje gång. Hm! Jag som hatar att upprepa mig. Men jag kan ju inte ljuga och säga att den är ful och trist. Det skulle ju bli helga’rt (helgalet på Orustmål) och då hade jag ju inte brytt mig om att scrappa efter den. Ja, ja! Strunt samma! Maya har i alla fall gjort en väldigt finstämd tolkning av sin skiss och länge satt jag och suktade över den och funderade på om jag skulle göra något liknande. Men jag bestämde mig för att gå min egen väg i alla fall. Så här ser Mayas skiss ut:
Och här är min tolkning, tillika del II i dubbeln:

Längst bak har jag ett brunt CS. På det har jag satt ett mönsterpapper från Mollys augustikit "Semesterresa". Just de papper jag valt kommer från Kaisercraft, "Check in Collection". Sedan har jag klippt chevronpilar av hjärtans lust med varierande resultat. De är lite sneda och vinda ;-)
Bakom fotot på Empire State Building döljer sig en del av biljetten. Biljetten är väldigt stor så jag delade den i två delar. Den största sitter alltså här och tar nog upp halva fotoytan. Texten som finns på biljetten kan man tolka på minst två sätt har jag räknat ut: antingen ANY point of view. Eller A NY (förkortn av New York) point of view. Jag älskar att leka med ord så det här roade mig enormt när jag upptäckte det ;-)
Här sitter den andra, lite mindre, delen av biljetten. Den har blivit behandlad med ihopknycklande och Distress Stain, Vintage Photo innan den fick lov att sätta sig på min LO. Himmel! Den hade kunnat blända vem som helst med sin vithet annars ;-) Biljetten kommer även den från Mollykitet. Kamerabraden kommer också från ett Mollykit men det fick jag nog för mer än ett år sedan. Den som spar den har ;-) Chevronpilar och en massa häftklamrar fick också plats.
Här syns de mönsterpapper jag använt lite bättre. Det ena passade ju så enormt bra med sitt motiv från New York. Snöret hittade jag i gömmorna. Den lilla remsan med orden är den bit man vanligtvis skär av men jag tyckte det var synd att bara slänga den. Som vanligt handskriven journaling.
Den uppmärksamme har nu lagt märke till att det är något annorlunda med den här bilden. Alltså det är lite pinsamt att erkänna, men jag glömde titeln på min LO. När jag skrivit hela inlägget och skulle lägga in bilderna här upptäckte jag att något saknades. Jag fick faktiskt tänka till ordentligt innan jag kom på vad det var. För mig var det ju så självklart att det stod "Top of the Rock" på LOn så jag tänkte inte ens på att det inte gjorde så. PINSAMT! Speciellt som jag i mitt tidigare inlägg sagt att jag inte ville skriva någon titel mer än på den ena av LOerna. Så på bilderna ovanför saknas alltså titeln. Hoppas inte detta gör allt för mycket. Jag orkade inte göra om alltihop från början igen.

Alfabetet som jag använt är stansat i röd CS med en die från Sizzix, "Blackboard Blues".
Hittade som sagt tillbaka till mina foton från USA- resan. De här fotona är från när vi var uppe i toppen av Rockefeller Center, som i folkmun heter Top of the Rock. Just nu är det New York Citys näst högsta byggnad. Empire State Building är högst. Men när Freedom Tower vid Ground Zero är klar kommer det vara stadens högsta byggnad. I alla fall tills någon bygger en ännu högre ;-) Om ni någon gång åker till NYC får ni absolut inte missa att ta en tur upp i just Top of the Rock. Det är värt varenda dollar, för dyrt är det, och panoramautsikten är SÅ HIMLA MAFFIG! Dottern E bestämde att vi skulle strunta i att åka upp i Empire State Building eftersom utsikten  skyms av just Top of the Rock. Vet inte om hon har rätt men jag antar det eftersom hon varit uppe i båda. I vilket fall så ångrar vi oss inte ett dugg.

Det var allt för nu. Vi hörs snart igen.

Ha det himla gôtt!

Jeanette

3 kommentarer:

  1. Så himla kreativt, gillar den här jättmycket. Hoppas du lyckas styra upp maken..
    //Marja

    SvaraRadera
  2. Vilken fin LO! Gillar temat som du har förstärkt med massa kreativa lösningar som biljetten. Sååå snyggt med det röda detaljerna som bryter av. Vilken härligt minne. Det står på min önskelista att åka till USA. Tack för du troget hänger med oss!/Jeanette

    SvaraRadera
  3. Superfin LO. Gillar alla roliga dekorationer du fått med. Önskar att jag oxå kom till NY någon gång. Verkar spännande. Tack för ditt fina bidrag till VS.

    SvaraRadera