Mallar

söndag 25 november 2012

Utmaning hos Mollys Scrapbooking

Sedan ett par år tillbaka prenumererar jag på Mollys Scrapbookings månadskit. Åhhh, vad jag älskar mina pizzakartonger med papper och dekosar som dimper ner en gång i månaden! Mitt enda problem med mina månadspaket är att jag inte hinner med att använda dem i samma takt som de kommer eftersom jag har så många andra papper som ”måste” användas. Fast i ärlighetens namn ska jag väl säga att jag inte alltid vet hur jag ska använda mina Mollypapper för de är ofta så otroligt fina att jag inte vill bli av med dem. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är jag en grav pappersmissbrukare. Jag har samlat på mig mängder av papper som jag tycker är fina men jag har inte hjärta att använda dem till någonting. Jag vill bara ha och ha! SUCK!! Snart ska jag ta mig i kragen och sätta köpstopp för mig själv när det gäller papper. Alltså förutom de som kommer från Mollys då alltså. Eller så kanske jag kan sälja dem? Eller tävla bort dem? Hm! Tål att tänkas på lite tror jag.

Även om jag nu är dålig på att använda mina Mollypapper så händer det ändå ibland att jag får till det. Jag brukar alltid kolla in månadens utmaningar som finns på bloggen och november var inget undantag. Jag skrev ut skissen och lade den åt sidan till ett senare tillfälle, som faktiskt inföll förra helgen. I ”månadens utmaning för alla”, som är öppen just för alla även om man inte har ett av månadskiten, så ska man den här månaden skapa efter en skiss. Helt unikt för den här månaden, och lite extra roligt, är att utmaningen sker över gränserna tillsammans med ”Crazy Monday Kits” från Nya Zeeland. Förutom att följa skissen ska temat ”vänner” finnas med på LOn. Så här ser den fina skissen för Mollys utmaning ut:
Och så här blev min tolkning:
Som bakgrund har jag använt ett brunt CS, jag tror det är från Tim Holz, som jag skrapat lite längs sidorna. Mönsterpappren är från Authentique. Älskar dem!! Bakom fotot har jag satt en doilie som jag först "målat" med Distress Stains, Antique linen, och sedan chalkat kanterna med Distress Ink Pad, Vintage Photo. När doilien torkat skrynklade jag till den rejält. Över doilien satte jag fast lite osteklut och på den satte jag så ett av mönsterpapprena, som jag skurit ut cirkelformat. Som fotomatta har jag använt ett väldigt ljust rosa CS, nude tror jag färgen heter. Alla kanter har, precis som doilien, blivit chalkade med vintage Photo. 
Under fotot har jag satt mitt sista, bruna tyllband som jag snott lite vit pärlfloss runt. De gröna blommorna och bruna bladen kommer från Prima och de rosa rosorna är köpta hos Strömstads Scrapbooking. Fjärilarna är stansade med en stans från MS i den ljusrosa CS:en. Den rosa CS:en är även använd till det utklippta hjärtat med journalingen på. Dottern älskar "dragonflies" så den här guldglänsande från kitet passade perfekt att använda. Alfabetet av små mini- minipärlor är köpt på Nille.
Ovanför fotot har jag satt ännu en liten miniros och ett chipboardornament som följde med kitet. Ornamentet fick sig en omgång med gesso först och sedan chalkades även dessa kanter med vintage photo.
Enligt skissen skulle här finnas ett runt element så det fick jag fixat till. Ännu en miniros och så även några rosa halvpärlor från Panduro.
Och så ännu ett runt element uppe i vänstra hörnet med rosa miniros och fler halvpärlor.
Observera att jag (nästan) bara använt material från novemberkitet ”Höstmys” till min LO. Det var visserligen inte nödvändigt men jag kände att nu var precis rätt läge, även om det sved lite när jag skar i pappren ;-)

Fotot är på dottern E och hennes älskade katt Lakriz. De där två hade något alldeles speciellt tillsammans. Så fort dottern åkte iväg och var borta några dagar så försvann även Lakriz. Första gången det hände blev vi lite nervösa över att behöva förklara för dottern att hennes katt försvunnit. Men det hade vi inte behövt vara. Samma dag som vi väntade hem dottern kom Lakriz hemsläntrande som om inget hänt. Detta upprepades flera gånger så vi misstänker att de båda hade någon form av telepatisk kontakt. Lakriz kom till oss 2004, tillsammans med sin syster Zelda, som fortfarande finns kvar här hemma. Tyvärr var Lakriz alldeles för smart och försvann fort som blixten så fort vi började diskutera hans kastrering. Sedan kom han hem igen efter ett par veckor, lagom tills vi trodde han försvunnit för gott eller glömt hans kastrering. Han höll sig hemma några dagar eller veckor och åt upp sig. När vi återigen började prata om att nu kanske han stannar ett tag så vi kan kastrera honom så pös han snabbt iväg igen. Så här höll det på i närmare två år innan dottern äntligen bestämde sig för att det inte var ett bra liv för hennes älskling och 2008 fick Lakriz somna in för gott uppe i katthimlen. Man kan lugnt säga att dottern och hennes Lakriz delade en alldeles speciell vänskap som ingen annan riktigt förstod sig på.

Blev du lite sugen på att hänga på utmaningen? Inga problem! Du har till och med midnatt den 30 november på dig att skicka in ditt bidrag till Mollys via länkverktyget. Ta en sväng in här på bloggen så får du reda på alla detaljerna.

Tack för titten och ha en fortsatt trevlig söndag!

Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar