Mallar

onsdag 31 oktober 2012

Happy Halloween…

… på er allihop! Idag ska man ju, enligt irländsk och amerikansk, tradition skrämma sig till godis, vilket mina barn växt ifrån vid det här laget. Tack och lov =) Det har i och för sig aldrig funkat särskilt bra att köra med äkta ”trick or treat” här hos oss eftersom vi, tills helt nyligen, bara varit 8 åretruntboende på vår lilla ö (numer är vi 7). Av dessa 8 var 3 hushåll pensionärer med lite mer traditionell, och t o m religiös, syn på vår svenska allhelgonahögtid så det har liksom inte riktigt anammats att några utklädda barn kommer och hotar med bus för att få godis. Då är påsk en mer lukrativ högtid för våra barn. Vi har aldrig behövt köpa något påskgodis över huvud taget någonsin sedan dottern E blev tillräckligt gammal för att gå med sin sju år äldre faster på käringrundan. Nog om detta! Jag hoppas i alla fall att ni har en trevlig onsdag med eller utan halloweenfirande.



Idag skall jag, hör och häpna, inte blogga om mitt bidrag till Veckans skiss. Det är lite väl tidigt även för mig eftersom den här veckans skiss inte ”släpptes” förrän igår och idag har jag faktiskt varit på jobbet en liten stund. Alltså har jag inte hunnit färdigt med just den LOn ännu. Idag handlar det i stället om Lillblommans oktoberutmaning. Det är alltså Lillblomman som står för skissen och dessutom har hon en gästdesigner som tolkar skissen på sitt eget, helt unika, sätt. Oktoberskissen har Karin Zander tolkat och jag blev helt frälst i hennes blåvita skapelse. Så himla vacker!!! Den har varit en väldigt stor inspirationskälla till hur jag skapat min egen LO och den är kanske på gränsen till ett CASE. Jag vet inte om jag egentligen kan vara med i utmaningen just därför, men det bara blev så. Jag hoppas att jag inte blir diskad för jag skulle verkligen vilja vinna den himla fina vinsten som Scraplagret bidrar med. Så här ser Lillblommans skiss ut:

Och så här blev min LO:

Bakgrunden är en vit dotted CS. Det turkosa pappret kommer från Prima, "Zephyr". Jag skar ut en kvadrat ur pappret först men sen tyckte jag att den blev lite för liten så då tog jag och skarvade på två små bitar, som jag först stansat ena kanten på med kantstansen "Sunday" från Artemio, på vardera sidan om kvadraten. De andra två bitarna som var kvar tog jag och skarvade ihop på mitten. Alla mönsterpapper är "skrapade" i kanterna. Sedan har jag kladdat på gesso på doilien för att den skulle bli lite mindre genomskinlig. Över doilien har jag satt ett cirkelformat mönsterpapper från MME, "Follow Your Heart - Be Happy". Cirkeln har jag skurit med min himla käcka cirkelskärare från Martha Stewart. Den stora diecutramen (med fotot) vet jag inte var den kommer ifrån. Sedan började det roliga med att klämma in så många blommor och fjärilar som möjligt ;-)
Lite fler bilder:

Metallramen kommer från Prima. De flesta blommorna kommer även de från Prima. I ramen har jag satt ett vitt glittrigt mönsterpapper från Best Creations och en fotcharm som sitter fast med ett prickigt organzaband. Den vita ovalen under den stora fjärilen har jag stansat med en die från Spellbinders, som jag köpte i USA. Fågeln kommer från Studio Calico och jag målade den vit med gesso. Även den lilla grenen som fågeln sitter på fick sig en omgång gesso. Grenen är för övrigt hämtad ifrån trädgården. Troligtvis inte helt fri från syra och lignin ;-) Den turkosa fjärilen är en die från Sizzix som jag använt Distress stain, tumbled glass, och Crackle accent på. Den lilla vita fjärilen är en MS- stans och den tog jag Glossy accent på istället.
Den vita fjärilen är samma die som den turkosa men här har jag gjort tvärtom med Glossy accent på den vita och Crackle accent på den turkosa, vilket syns väldigt dåligt. Ännu en blomma (blåmönstrad) från Prima till vänster. Längs med den rektangulära delen i mitten har jag satt en virkad spets från vår lokala sybehörsaffär (läs lilla Ullared) och nere till vänster har jag även satt en rosspets som jag blingat med lite vita halvpärlor från Panduro.

Tyvärr syns det lite dåligt men alfabetet består av små minipärlor och är inköpt på Nille. Metallblomman kommer från Panduro och i den har jag satt en gråblå halvpärla och runt den har jag öst på lite isblå Stickles. Den lilla turkosa fjärilen är en MS- stans som är behandlad med Distress stain även den.
Strax före midsommar berättade ovan nämnda faster, alltså min lilla svägerska, och hennes sambo att de skall bli föräldrar i januari. Maken är helt överlycklig och skryter med att han minsann skall bli riktig morbror. Vet inte riktigt vad han menar med det för jag anser att jag är riktig moster till min systerson. Han brukar mumla något om att jag och min syster ”bara” är halvsyskon så därför är jag inte riktig moster. Håller inte med om detta helt och hållet så jag bryr mig inte om att ens diskutera saken. Moster som moster (eller morbror) =) Nåväl! Det ska i alla fall bli väldigt roligt att våra barn skall få en ny liten kusin. Och precis lagom till dottern kommer hem från USA =) Hela släkten, inklusive de blivande föräldrarna, tror att det blir en dotter men enligt ultraljudet skall det troligtvis bli en liten kille. Eftersom maken trots detta är helt säker på att det blir en flicka så måste jag ju vara tvärtom och säga att det blir en pojke ;-)  Jag valde att använda vitt och blått på LOn för att det är en sådan himla fin färgkombination oavsett vilket kön man har. Jag använder ju rosa även om jag gör en LO på en kille. Det beror lite på vad fotot har för färger och vad jag känner för just då. Yngste sonen både älskar och använder rosa kläder så för mig spelar det liksom ingen större roll vem som har vilken färg. Förutom att jag använt ovan nämnda färger så har jag fullkomligt öööst på med blommor och fjärilar. Me like blommor och fjärilar a lot <3 <3 Det kan piffa till vilken LO som helst enligt mig ;-) Det dåliga fotot är en mobilbild av ultraljudsbilden som maken fick från lillasyster så fort ultraljudet var gjort.

Ja det var väl "allt" för idag skulle jag tro. Imorgon är det jag som öppnar på fritids kl. 6.15 så jag får väl försöka lägga mig i tid för en gångs skull ;-) Det händer ju inte allt för ofta. Är helt klart en nattuggla som hatar tidiga morgnar. Men jag får väl stå ut den lilla stunden jag skall jobba. Vid 10 skall alla barn och pedagoger knalla i väg till en närliggande camping och grilla hamburgare och leka på campingens lekplats. Brukar vara väldigt uppskattat av barnen. Jag skall köra bil och packa med allt vi behöver och lagom till alla andra kommer fram skall jag i stort sett sluta jobbet för den här veckan. Då bär det av till Göteborg och Bergakungens filmstad där familjen skall gå på bio. Maken och sonen D skall se nya Bondrullen, "Skyfall", medan jag och sonen S nöjer oss med lite snällare "Hotel Transylvanien". Dottern var och tittade på den med ”sina” amerikanska barn för några veckor sedan och hon tyckte den var asbra för att vara en tecknad film. Hoppas hon har rätt för annars lär jag somna som en stock =)

Tack och hej för mej!
Jeanette

1 kommentar:

  1. Jamen såklart att jag inte diskar dig!! Jag tror att Karin blir jätteglad och stolt att du blev försälskad i hennes vackra sida! Din är även den fantastisk! Vad roligt att du ville vara med! Kramar!

    SvaraRadera