Mallar

söndag 13 januari 2013

Hej på er!

Nu är första hela arbetsveckan avklarad och jag känner mig helt färdig. Det är första gången som jag inte längtar till mitt jobb och det känns lite alarmerande faktiskt. Jag hoppas att det snart går över och att jag kommer tillbaka till min vanliga, positiva syn på livet. Bara att bryta ihop, bita ihop och gå vidare, som man säger så käckt ;-) Nog om mig nu! Eller, inte egentligen, men om mitt privatliv då då :D

Som jag skrev i ett inlägg för nå’n månad sedan (9/12 tror jag) så skulle jag börja tillverka ett litet lager av kort att sälja till mina kollegor. Detta är nu påbörjat och jag älskar det! Jag har bara gjort kort när jag varit tvungen innan, men nu känns det otroligt skönt att ta en paus från alla LOr ett litet tag. Jag ska fortfarande göra LOr men troligtvis hinner jag bara med dem till Veckans skiss. Vi får se hur det blir. Att jobba heltid innebär ju tyvärr mindre fritid och då måste jag ju inse att jag inte hinner lika mycket som när jag jobbar deltid. Men, men! Jag får ju mer klöver att handla scrapprylar för ;-) Det är ju inte helt fel att lägga upp ett litet lager innan min tjänst, och lön, blir mindre igen. Mitt förråd med cardstock minskar rejält för varje ”kort” jag tillverkar så här behöver fyllas på rejält inom kort.
Eftersom en av mina trevliga arbetskamrater också skapar kort och säljer på jobbet har jag känt ett litet motstånd till att göra ”vanliga”, lite mer enkla, kort eftersom jag inte vill konkurrera med henne. Nu är hennes skapelser inte helt enkla vet jag, eftersom hon skapar sina kort med 3D- bilder på. Mycket pilligt och småttigt klippande och massor av 3D- kuddar! Definitivt inget för mig. Många vänner har svårt att förstå att jag har sådant tålamod och kan sitta och pilla med små (?) detaljer på mina LOr. Men det är ju ingenting i jämförelse med kollegans 3D- kort. Där kan man snacka om tålamodsprövande! I vilket fall så har jag en helt annan stil att skapa med och den har jag medvetet gått in för att hålla tag i ordentligt så att jag inte på något sätt konkurrerar med kollegan om någon skulle vilja köpa ett kort av mig. Därför blir mina kort egentligen mer alter än kort om jag ska sätta en etikett på mina skapelser. Jag har ju en viss förkärlek för att göra det lite svårt för mig i mitt skapande så varför inte göra likadant när jag gör ”kort” ;-)
Nåväl! Här kommer nu, efter all denna text, äntligen mitt egentliga ärende för det här inlägget – mina fina skor. Jag hittade en fantastisk amerikansk scrapblogg (Stacy Cohen) för något år sedan och där hittade jag en mall till en högklackad sko (här). Jag skrev ut och lade undan mallen för framtiden och nu är framtiden här. Härom kvällen gjorde jag ett par skor efter mallen och jag är supernöjd. Så här ser de ut:
Ljusblå CS till sulan och brun CS till klacken. Mönsterpappret kommer från Sassafras Lass. Den lilla tyllvolangen minns jag inte var jag köpt men jag misstänker starkt att den kommer från Göksäter. De blå rosorna kommer från Panduro, de vita minirosorna är köpta hos Scraplagret och den bruna blomman är från Petaloo.
Eftersom nu tanken är att jag ska tillverka kort som man kan ge bort till någon så fick jag ju även fixa ett litet kort att lägga i någon av skorna och så här ser det ut:

Även kortet är tillverkat av ljusblå CS samt det mönstrade pappret från Sassafras Lass. Text- samt medaljong- stämpeln kommer från Prima och stämpeln i hälen kommer från Panduro. Samma blommor som på skorna. Braden hittade jag i gömmorna och den håller ihop kortdelarna. Tyvärr glömde jag ta kort på insidan så den får ni inte se, men där finns en grattisstämpel i turkost.
Kortet i en av skorna. Kortet är utklippt efter samma mall som innersulan, men jag har fått frisera det lite för att det skall få plats inuti skon. Nästa gång jag skall göra likadant kommer jag att klippa kortet efter yttersulan eftersom den är lite mindre i storleken.
Oftast köper man ju skor i en kartong så varför inte dessutom göra en skokartong till ;-) Den fanns ju ingen mall till så då fick jag mäta och hålla på en stund innan det äntligen blev rätt. Det gick en del CS åt kan jag säga. Från början var själva lådan brun men självklart hade jag tänkt fel när jag gjorde locket så lådan blev för stor för locket. Eftersom jag redan stansat, satt fast gelatinblad och dekorerat locket, INNAN jag kollade upp om den passade (väldigt genant!), så bestämde jag mig helt sonika för att göra en ny låda. Tyvärr blev den ju lite aningen för liten för skorna eftersom jag mätt en centimeter fel på locket. Eftersom mina bruna CS tog slut i och med lådan så fick jag i stället göra en vit låda som bas med brun CS från den ursprungliga lådan som dekoration istället. Så här blev den då:
Själva lådan är gjord av vit CS med brun CS som dekoration. Locket är av ljusblå CS och det prickiga mönsterpappret från Sassafras Lass. Jag stansade ut hål med hjälp av 2 olika storlekar på dies från spellbinders. I hålet satte jag fast gelatinblad med dubbelhäftande tejp. Gelatinbladen är ju lite fuktkänsliga så det gick ju inte att limma fast det. Då fanns ju en risk att det skulle smälta :O Förutom de blommor jag nämt tidigare finns här även en gräddvit vildros och ljusblå minirosor från Scraplagret samt några gröna blad (som inte syns) från Prima.
Locket ovanifrån. Här syns även bladen.
Så här ser det ut i botten inuti lådan. Den bruna blomman och halvpärlan kommer från Panduro, minirosen från Scraplagret. Den prickiga doilien fick jag när jag stansade hålet i mönsterpappret till locket.
Så här blev det när skorna skulle i lådan. En aning trångt :-( Men nästa gång vet jag bättre så då kommer det nog se lite snyggare ut hoppas jag.
Faktum är att jag är helnöjd med mina skor och lådan. Förutom alla misstagen då förstås ;-) Men jag har ju lärt mig massor även på dem :D De här skorna kommer jag att använda som prototyp att visa ”kunderna” eftersom de inte är helt perfekta. Men jag kommer definitivt att göra fler skor och inte bara denna modellen. Vi väntar ju smått i släkten vilken timme som helst nu så snart ska jag göra ett par babyskor, ett par babyconverseskor och en barnvagn så får vi se vad släkten vill lämna till den lille/lilla. När jag ändå är igång kan jag ju göra dubbelt upp av allt så kan jag ju ha en del till försäljning också. Alltid bra att slå flera flugor i samma smäll ;-)

Det var allt för nu. Vi hörs snart igen. Jag måste ju blogga mina bidrag till Mollys Scrapbookings CC innan söndagen är slut. Jag hade ju även tänkt hinna med min tio- i- topp- lista över mina LOr under 2012 men tiden rinner liksom bara iväg så jag vet inte om det är någon idé längre. Jag får se hur det blir med det. Ha det!

Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar