Mallar

onsdag 2 januari 2013

Nytt år…

… och nya utmaningar. Idag är det dags för mitt sista inlägg om julutmaningarna på Veckans skiss. Jag har varit så flitig med inläggen så jag knappt vet vad jag skall skriva längre så därför går jag helt enkelt rakt på sak. Veckans skiss 4:e, och sista, julutmaning heter ”Ring ut det gamla och ring in det nya”:

Även den här gången är det en skissutmaning, men man ska också inspireras av ett foto och så här ser de båda ut:
Ann- Louise fina skiss...
... och inspirationsfotot.
En ganska enkel och ren skiss utan alltför mycket krusiduller. Fotot ger även det massor av inspiration som inte behöver bli alltför komplicerade alster. Det vill säga om man inte är jag då alltså ;-) Jag gick fullkomligt bananas bland mina scrapgrejer och blandade hej vilt. Edgescrapern, sandpappret och Distressdynorna gick glödheta genom projektet. Och så här blev resultatet:


Jag behöver nog inte förtydliga att de stjärnor som lyser starkast i mitt hjärta är min familj <3 Det framgår nog ganska tydligt av titeln.
Alla mönsterpappren, utom det beigerandiga, det turkosa prickiga och det brunmönstrade (doilien), kommer från My Minds Eye, kollektionen "Stella & Rose - Hattie". Det beigerandiga kommer från Heidi Swapp och det brunmönstrade från Authentique. Det turkosprickiga är visserligen från MME, men det är från kollektionen "On the Bright Side II". Dessutom har jag ett brunt slätt CS som jag stansat runtom med en "round- the- page"- stans från MS. Varenda papper har blivit raspat, slipat, chalkat och ihopknycklat innan jag satt fast det på LOn.
Här syns några av pappren rätt så bra. Det som först inspirerade mig från Ann- Louise foto var färgerna från stolen och den rostiga lyktan och just de färgerna tycker jag att jag hittade i de här pappren. Dessutom gillade jag argylemönstret på skissen och det fanns på ett av mönsterpappren från MME. Även detta papper har jag stansat runtom med en MS- stans. Den naturvita spetsen kommer från vårt älskade Göksäter, fjärilen tror jag är från Prima och den lilla gula minirosen är inköpt från Scraplagret.
Blommor, blommor, blommor... Älskar dem! De gula blommorna hade jag hemma. Den lilla mörkblå är inköpt på Strömstads Scrapbooking och den ljust turkosa är från Panduro. Den lilla bruna och den turkosa vildrosen kommer från Petaloo. "Hattnålen" med caméon är från Webster och pärlswirlen med spets kommer från Prima. Bakom blommorna anas en brun doilie. Från början var den vit men jag färgade den med min Distress Ink Pad, Vintage Photo, för att den skulle passa in lite bättre.  Likadant har jag gjort med diecutramen från Kort og Godt. Den har dessutom fått ett lager med crackle accent från Ranger. Bakom doilien sitter det några gamla boksidor som även de fått sig en liten ton av Vintage Photo och blivit rejält skrynkliga.Fotot är utskrivet i sepia. Ett färgglatt foto hade ju förstört hela vintagelooken ;-)
Här kommer ännu en sak som inspirerade mig - fönstret och stjärnan. Fönstret är från Prima och har även det fått sig en dutt med Vintage Photo. Metallstjärnan på fönstret kommer från Bo Bunny. Ännu fler blommor som jag hade här hemma. Dessutom ännu en del från pärlswirlen. Bakom fönstret sitter en brunfärgad diolie. Den är delad i två delar. Bakom den bruna CS tittar en bit av ett mönsterpapper fram bakom ett hål som uppstod vid rivandet.
Här syns den brunmönstrade doilien lite bättre. Den är stansad med en Magnoliadie. Här hänger också en medaljong som även den kommer från Bo Bunny och i den har jag knytit ett prickigt, brunt organzaband. Alfabetena kommer från Fancy Pants (det beigebruna) och Prima (det ljusblå). O:et har jag bytt ut mot ett stansat hjärta från en liten restbit av ett turkosprickigt julpapper.
Under medaljongen sitter det ännu fler blommor. Här syns också det naturfärgade hampasnöret som sitter som en cirkel runt allt och binder ihop det hela så som skissen visar. Man kan även ana/se snöret på några av de andra bilderna. På helbilden ser man hela men då blir det liksom lite på avstånd. Hampasnöret har även det fått sig en släng av både Vintage Photo och Walnut Stain för att inte se så himla rent ut ;-)
Kanske är liiiiite svårt att se att jag faktiskt tolkat just Ann- Louise skiss bakom alla sakerna, men se det har jag. Även om jag också är lite inspirerad av Vibekes och Ingvild Bolmes otroligt detaljrika och vackra vintage- och shabby chic- skapelser. Ärligt talat vet jag inte riktigt hur det här gick till :S Jag började ganska enkelt men se’n gav det ena det andra och plötsligt satt halva mitt scraplager på LOn. Fast jag känner mig ändå väldigt nöjd med resultatet även om det inte blev som jag tänkt mig från början. Nu förstår ni ju kanske att jag inte har helt lätt för det där med clean and simple som jag påpekade i förra inlägget. Fast riktigt så här mycket kanske jag inte brukar lassa på mina LOr i vanliga fall. Men kul hade jag hela tiden med alla mina skapelser till de här utmaningarna. Och det är ju faktiskt det viktigaste enligt mig :D
Då har 2012 års Veckans skiss definitivt ringts ut och nu är det bara att vänta på att 2013 års första skissutmaning skall ringas in och ta sin början. Kan knappt bärga mig till dess :D Tur att det finns annat att pyssla med så länge :-)

Ha det superbra tills vi hörs igen!
Jeanette

3 kommentarer:

  1. Wow!Vilken läcker LO. Så många härliga dekorationer. Det finns många bra anledningar till att "ha halva sitt scrapplager" på sin LO, dels blev den väldigt snygg och dels finns det är det en bra anledning att fylla på sitt lager:) . Vad kul att du planerar att hänga med oss det här året också!/Jeanette

    SvaraRadera
  2. Jösses vad du har lassat på här :-o men det är kanonsnyggt gjort och färgerna matchar perfekt! Tack för att du hänger på!!

    SvaraRadera
  3. Jättefin LO med massor av detaljer. Verkligen fin. Tack för att du är med :-)

    SvaraRadera